Češi vyvinuli revoluční displej pro virtuální realitu. Slibuje zcela věrný obraz

Prototyp displeje pro VR/AR, jak jej prezentovali přímo lidé z Crealu (zleva): Alex Kvasov, Tomáš Sluka a Tomáš Kubeš.

Prototyp displeje pro VR/AR, jak jej prezentovali přímo lidé z Crealu (zleva): Alex Kvasov, Tomáš Sluka a Tomáš Kubeš. Zdroj: Creal

Jan Sedlák

Švýcarsko-českému startupu Creal se povedl důležitý krok, který by mohl výrazně přispět k rozvoji virtuální a rozšířené reality (VR a AR). Firma vyvinula revoluční displej pro VR/AR brýle, který oproti současným technologiím posouvá virtuální obraz mnohem blíže reálnému pohledu. Creal tak přidává další českou stopu do VR/AR oboru po úspěchu herních vývojářů Beat Games a jejich hry Beat Saber, které koupil Facebook Marka Zuckerberga v roce 2019. Creal chce displej uvolnit na trh začátkem příštího roku. Tedy zhruba v době, kdy do oboru vstoupí společnost Apple se svými brýlemi Vision Pro.

Virtuální a rozšířená realita se rozvíjí už několik let. A přestože jeden z jejích největších podporovatelů, někdejší Facebook, dnes Meta Platforms, do technologie investoval desítky miliard dolarů, VR/AR brýle stále nejsou dokonalé. Ani model Oculus podporovaný Metou, ani Vive společnosti HTC nebo Index od Valve. 

Jedním z hlavních problémů je konflikt mezi tím, jak mozek na displejích brýlí vnímá virtuální objekty. Laicky řečeno, oko v běžném světě ostří v trojrozměrném prostoru a v různých hloubkách, zatímco na dvourozměrných displejích je nutné ho obelhat. Jenže výsledek stále není věrohodný a displeje zároveň vyčerpávají oční sval a zrakové centrum.

„Tímto problémem trpí všechny dnešní brýle. Proto se VR/AR používá zejména ke krátkodobé konzumaci obsahu,“ upozorňuje Jan Hovora, spoluzakladatel herní firmy Bohemia Interactive a dnes ředitel QuaternAR, startupu zabývajícího se VR/AR technologiemi.

Jako hologram ze sci-fi

Creal se zaměřil právě na tento problém a jeho řešení lze přirovnat k hologramům známým ze sci-fi filmů. Základem je miniaturní projektor, který promítá obraz na lidské oko. „Projektor vytváří obraz paprsek po paprsku, jako by světlo přicházelo z mnoha různých vzdáleností najednou,“ popisuje Tomáš Kubeš, jeden ze dvou českých spoluzakladatelů startupu, jenž sídlí ve Švýcarsku.

Technologie zvaná lightfield, displej se světelným polem, podle Crealu vytváří skutečně trojrozměrný obraz, opticky nerozlišitelný od pohledu do reálného světa, díky čemuž pro oko působí přirozeně. Společnost také tvrdí, že promítaný obraz je mnohem vstřícnější k mechanismu oka, což umožňuje dlouhodobé používání.

Cenu technologie startup neprozradil

Startup ještě bude muset dořešit několik důležitých problémů, například vyšší rozlišení nebo dostatečně široké úhly pohledu. A přestože ohlásil uvedení finální verze zkraje roku 2024, neuvádí, zda už má nějaké konkrétní objednávky a na kolik technologie vyjde. Cena by se ale prý neměla lišit od dnešních běžných displejů.

Podle Hovory z QuaternAR je lightfield jednou z věcí, které AR/VR obor potřebuje. Pokrok by měla přinést také Meta s prototypem varifokálních brýlí, který měl být představen už letos v srpnu. Zmiňované brýle Apple Vision Pro tyto novinky ale ještě obsahovat nebudou.

Creal spolu s Kubešem založil Tomáš Sluka, který působil na Fyzikálním ústavu Akademie věd ČR, v CERN v Ženevě a na Polytechnické univerzitě v Lausanne. Startup se i proto usadil ve Švýcarsku, kde mu také pomáhá tamní kapitál. Do Crealu investoval švýcarský telekomunikační operátor Swisscom a švýcarská vláda mu poskytla půjčku. Startup celkově posbíral 16 milionů dolarů, asi 370 milionů korun. Mezi další investory patří Evropská rada pro inovace (EIC), Verve Ventures nebo DAA Capital Partners.

VIDEO: Co je to metaverzum?

Video placeholder
Co je metaverse? • Videohub

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!