Německou burzu drží nad vodou jediná akcie. Její pád by z Frankfurtu udělal investorské spáleniště

Volkswagen symbolizuje slabé křídlo německé burzy, padající akcie automobilek

Volkswagen symbolizuje slabé křídlo německé burzy, padající akcie automobilek Zdroj: Profimedia.cz

Jaroslav Bukovský

Na jedné straně ekonomika zaostávající za průměrem Evropy a stále chmurnější růstové, či spíše recesní vyhlídky. Na straně druhé akciová burza na čerstvém historickém rekordu jako zdánlivě lákavá vizitka Berlína hozená globálnímu kapitálu. Takový je jeden z paradoxů současného Německa. Růst tamního akciového indexu DAX, který je pořád ještě hlavním tématem kontinentálně orientovaných burziánů a měl by zrcadlit kondici výkladní skříně německé ekonomiky, totiž stojí tak trochu na hliněných nohách. S trochou nadsázky je totiž německý parket trhem jediné akcie. Nebýt jí, akciový benchmark stále ještě největší evropské ekonomiky by ležel kdesi u kontinentálního chvostu. 

„Německý akciový trh je daleko více koncentrovaný než ten americký. Top deset největších německých burzovně obchodovaných společností má váhu přes šedesát procent trhu, zatímco ve Spojených státech jen kolem třiceti. To samozřejmě znamená celkově menší diverzifikaci a větší závislost na několika titulech,“ uvádí analytik společnosti Fichtner Tomáš Tyl.

Vysvětlením zmiňovaného německého burzovního paradoxu jsou akcie technologické společnosti SAP. Prakticky jediné akcie, která si v současném Německu dokáže naplno užít globální investorské šílenství z  fenoménu umělé inteligence. Akcie SAP jsou letos pro německý akciový benchmark zcela rozhodující vzpruhou. Nejenže letos vzrostly o bezmála dvaapadesát procent, navíc mají v indexu rozhodující váhu na prahu třinácti procent. Ve výsledku tak za letos zatím téměř pětinový růst frankfurtské burzy může zhruba ze třetiny právě tato jediná technologická akcie. 

„SAP vnímám jako přestřelený, jeho kurzový vzestup souvisí s investorskou euforií kolem umělé inteligence,“ zpochybňuje cenovou úroveň akcie a tím částečně i úroveň celého německého indexu DAX portfolio manažer společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler. SAP je takřka pomyslným jediným vojákem v poli, který burcuje burzu k růstu.

Palčivým problémem struktury indexu německé burzy je rozhodující váha odvětví, která jsou buď takzvaně stará, anebo procházejí bolestivými pokusy o transformaci. Symbolem mohou být německé automobilky, které letos bez výjimky padají k zemi. Vůbec největším propadákem jsou letos akcie BMW, které jsou oproti lednu zhruba o čtvrtinu levnější. Právě tento „starý“ segment ekonomiky ale může chytit druhý dech.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!