Čínská Ant Group musí pod tlakem regulátorů rozdělit službu Alipay
Pekingské úřady chtějí rozdělit platební službu čínského miliardáře Jacka Maa. Alipay by měla vytvořit oddělené aplikace na platby a na poskytování vysoce výnosných půjček, uvedly Financial Times. Alipay také patrně bude mít povinnost sdílet uživatelská data, na jejichž základě rozhoduje o udělování půjček. Údaje by měly sloužit potřebám nového společného podniku, ve kterém mají mít Čínou ovládané společnosti významný podíl. Akcie Alibaby, spoluvlastníka Ant Group, v reakci na oznámení klesly na hongkongské burze o pět procent.
V řadě antimonopolních zásahů čínských regulátorů už Alibaba v dubnu dostala pokutu ve výši šedesáti miliard korun kvůli údajnému zneužívání svého dominantního postavení na trhu.
Mimo to úřady nařídily Ant Group, aby své úvěrové společností Huabei a Jiebei začlenila do nově vzniklého finančního holdingu. Ten bude žádat o oficiální státní licenci na udělování kreditního skóre zákazníkům, na kterou si Ant Group dlouho brousí zuby.
Licence umožní plně monetizovat zákaznická data i proto, že podle čínské centrální banky budou rozhodnutí o poskytnutí úvěru muset vycházet nikoli z vlastních dat, ale z údajů prověřených licencovanou společností. Licenci však dostaly jen tři státem řízené podniky.
Ant Group přijala rozhodnutí o začlenění do finančního holdingu poté, co bylo dohodnuto, že Ant a spřátelená společnost Zhejiang Tourism Group v něm budou mít společně sedmdesátiprocentní podíl. I přes to budou mít státem ovládané společnosti zásadní vliv. Ant Group navíc přijde o možnost v řádu sekund rozhodovat o bonitě klientů, jelikož data budou muset nejprve projít společným podnikem.
Služba Alipay je od roku 2018 dostupná i v Česku, kde se však omezuje na zjednodušení plateb čínským turistům. Mimo zhruba stovku provozovatelů mohou turisté službu využít například v pražském Premium Outletu nebo v duty free zóně na Letišti Václava Havla.
Češi službu Alipay nemohou využívat, jelikož jí zatím chybí širší spolupráce s bankami. Tato platební metoda se v Česku nejspíše ani nerozšíří, jelikož už v době uvedení na trh byla země v bezkontaktních platbách s podílem 93 procent plateb na všech karetních transakcích bezkonkurenční evropskou jedničkou.