Boeing zakončil rok se ztrátou 12 miliard. Jeho MAXy už zase smí létat i v Evropě

Nově vyrobené letouny Boeing 737 MAX, které si jejich provozovatelé ještě nepřevzali

Nově vyrobené letouny Boeing 737 MAX, které si jejich provozovatelé ještě nepřevzali Zdroj: Reuters

Odstavená dopravní letadla aerolinek Smartwings a ČSA na Letišti Václava Havla v Praze, včetně Boeingu 737 MAX
Odstavená dopravní letadla aerolinek Smartwings a ČSA na Letišti Václava Havla v Praze, včetně Boeingu 737 MAX
Odstavená dopravní letadla aerolinek Smartwings a ČSA na Letišti Václava Havla v Praze, včetně Boeingu 737 MAX
4
Fotogalerie

Agentura EU pro bezpečnost letectví EASA schválila obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX. Jejich lety byly zakázány téměř před dvěma lety po dvou nehodách, které si vyžádaly 346 životů. Mezi evropské aerolinky, na něž nucená odstávka dopadla relativně nejhůře, patří i české Smartwings. Boeing dnes také oznámil, že loni hospodařil se ztrátou téměř 12 miliard dolarů.

„Po důkladné analýze jsme dospěli k závěru, že letoun 737 MAX se může bezpečně vrátit do služby,“ uvedl šéf EASA Patrick Ky. Podmínkou je provedení softwarových úprav, přepracování elektroniky a celková údržba odstavených letadel předtím, než se vrátí na nebe. Manuály pro posádky se musí rovněž upravit a piloty čeká dodatečný výcvik. 

„Budeme i nadále pozorně sledovat provoz letadel 737 MAX, jakmile vstoupí zpět do služby,“ dodal Ky.

Provoz letadel Boeing 737 MAX byl v březnu 2019 přerušen po nehodách v Indonésii a v Etiopii, které dělilo pouhých šest měsíců, a při nichž zemřelo celkem 346 lidí. Systém stabilizace letu MCAS při nich kvůli vadnému senzoru tehdy letadla opakovaně posílal prudce dolů a posádka nedokázala nad letounem udržet kontrolu.

Problémy kolem letadel 737 MAX už stály americkou společnost Boeing desítky miliard dolarů. Loni navíc firmu zasáhl útlum osobní letecké dopravy v důsledku pandemie nemoci COVID-19. Boeing loni dodal zákazníkům pouze 157 letadel, což je nejméně za 43 let. Dodávky byly asi o 60 procent nižší než v roce 2019.

Koronavirová krize loni prohloubila pokles poptávky po největších letadlech. Aerolinky si kvůli mezinárodním cestovním omezením nepřebírají dodávky, což poškozuje tok hotovosti ve firmě. Na vývoj stroje 777X přitom šlo ve čtvrtém čtvrtletí 6,5 miliardy dolarů.

Boeing se tak loni propadl do celoroční ztráty ve výši 11,94 miliardy dolarů (256,3 miliardy korun). Oznámila to sama firma s tím, že je tak znovu nucena pozdržet výroby svého zcela nového letadla 777X. Nově až na konec roku 2023. Tržby společnosti se za loňský rok snížily o 24 procent na 58,16 miliardy dolarů (1,25 bilionu korun).

Jen za čtvrté čtvrtletí má Boeing čistou ztrátu 8,4 miliardy dolarů proti ztrátě 1,01 miliardy dolarů ve stejném období předchozího roku. Tržby se pak ve čtvrtletí meziročně snížily o 15 procent na 15,3 miliardy dolarů.

Z problémů amerického konkurenta těžil evropský výrobce Airbus, který si tak druhým rokem po sobě udržel pozici největšího výrobce letadel na světě. I on ale loni dodal na trh jen 566 letadel, což je o 34 procent méně než v předchozím rekordním roce.

Minulý měsíc se Boeing 737 MAX po schválení změn od amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) vrátil do provozu ve Spojených státech. Stroj už smí létat rovněž v Brazílii a ve středu by se měl vrátit na nebe i v Kanadě.