Kaviár, humři i stříbrné příbory. Podívejte se, jak vypadalo stolování během zlaté éry létání
Letecká společnost Scandinavian Airlines (SAS) své fanoušky před třemi lety nechala nahlédnout doslova pod pokličku. Při příležitosti 70. výročí od svého vzniku uspořádala aerolinka výstavu mapující zlatou éru palubního stravování. Expozice přibližuje, jak vypadalo servírování jídla na dálkových letech od 50. do 80. let – od precizně naaranžovaných pokrmů po nabídku, která spíš než běžné palubní menu připomínala špičkovou restauraci. Ve fotogalerii najdete i snímky luxusní nabídky, kterou v minulosti nabízeli ostatní letečtí dopravci.
Zlatý věk létání byl extravagantní ve všech ohledech; pasažéři měli dost místa na nohy, letušky nosily uniformy od Pierra Cardina i Diora. Na palubě se pravidelně podávaly nedělní pečeně, uzeninová prkénka, ovocné mísy a humři. Uličkami projížděly vozíky s dezerty a šampaňské teklo jako voda. Cestující si po jídle mohli zapálit cigaretu či doutník. Dálkový let tak nebyl o nic menším zážitkem než návštěva gurmánské restaurace.
Jídlo se na palubě podává už 100 let
Letecká strava nebyla vždy tak luxusní nebo zdarma. První jídlo se podávalo na repasovaných bombardérech Handley Page Transport z první světové války a balený oběd stál asi 9,50 dolaru, co by dnes vycházelo na zhruba 750 korun. Letecké společnosti začaly podávat studené a balené jídlo ve 20. a 30. letech. Ale jak letecký byznys prudce rostl a letadla se stávala prostornějšími, vše se začalo měnit.
V roce 1939 podávala dnes již neexistující letecká společnost Pan American World Airways známá svým servisem připomínajícím večírky koktejl z tropického ovoce, rajčatový krém, pečené kuře s vinnou omáčkou, fazolkami a s brambory a jako dezert bostonský krémový koláč.
V šedesátých letech 20. století nabízel dopravce při charterových letech speciální menu: skotskou whisky nebo koktejl Manhattan, smaženou rybu s petrželovým máslem, zeleným hráškem, bramborovými kroketami a s tropickým salátem a jako dezert byl čokoládový rumový dort. Letecká společnost navíc speciálními jídly oslavovala i svátky. Například na fotografii z archivu společnosti Pan Am je zachycen muž hodující na krocanovi před Dnem díkůvzdání.
Foie gras i lanýže byly samozřejmostí
V 60. letech letušky Scandinavian Airlines roznášely na vozících podnosy s uzeninami, sýry a s chlebem. V roce 1969 se na palubě Concorde, britsko-francouzského letounu, který dopravil cestující z New Yorku do Londýna za tři hodiny, servíroval kaviár, lanýže, foie gras a humři.
„Dříve se podávalo 20 různých jídel,“ řekl Richard Foss, který v roce 2015 napsal knihu o stravování na palubě. „Měli jste obrovský výběr a většina leteckých společností měla vlastní cateringovou službu. Western Airlines měly na cestu do Mexika dezertní bar… Rád vzpomínám na hovězí Wellington, které jsem si objednal v Midwest Express. Říkal jsem si, že tohle snad ani nemůžou dělat dobře, a pak to bylo naprosto vynikající.“
Svou nabídkou ale nevynikaly jen mezinárodní letecké společnosti. Air India se, co se týče jídla, vyrovnala ostatním dopravcům. „Jídlo vám přivezli na krásných ocelových vozících a servírovali vám ho skutečným příborem. A lidé, kteří jídla plánovali, o předpřipravených pokrmech ani neslyšeli. Vzpomínám si, jak letuška ukrojila kousek jehněčí kýty, naaranžovala zeleninovou přílohu a naservírovala mi jídlo přímo přede mnou,“ řekl v rozhovoru pro CNT Debashish Chakraverty, syn kapitána Dinendry Mohana Chakravertyho, který v roce 1967 létal komerčně pro Air India.
Deregulace letů zcela změnila podnikání leteckých společností. S nástupem nízkonákladových dopravců se lety staly spíše prostředkem přepravy než zážitkem. Jídlo v letadle už možná nikdy nebude vypadat stejně, ale ve fotogalerii si můžete připomenout, jaké kdysi bylo.