Ve Washingtonu vyjely české tramvaje od Inekon Group

Tramvaj pro Washington vyrobil Inekon Group

Tramvaj pro Washington vyrobil Inekon Group Zdroj: Inekon Group

nos
V americkém hlavním městě proběhlo finální testování tří tramvají českého výrobce Inekon Group. Nové vozy jsou součástí kontraktu v hodnotě 24 milionů dolarů, v rámci kterého dodal Inekon Group své tramvaje také do dalších amerických měst – Portlandu a Seattlu.

Tramvajové soupravy jsou v hlavním městě USA již od roku 2009. K testování v provozu došlo až nyní z důvodu zdržení ve výstavbě tratí. Do hlavního města USA se vrací tramvajová doprava po více než 50 letech.

„Jsme hrdí, že první tramvaje, které se po tak dlouhé době vracejí do Washingtonu, jsou právě z České republiky. Navíc mě těší, že podobnými tramvajemi naší výroby cestují i obyvatelé dvou moravských metropolí – Ostravy a Olomouce,“ řekl Josef Hušek, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Inekon Group.

Zavedení tramvajových linek by mělo hlavnímu městu USA především ulehčit od přetížené automobilové dopravy. Přečtěte si rozhovor s Josefem Huškem.

Poslední tramvaj jela ve Washingtonu v roce 1962

Ve Washingtonu v současnosti zajišťuje městskou dopravu pouze metro a autobusy. Změnit by to měly právě nové nízkopodlažní tramvaje. Plány hlavního města počítají celkem s osmi linkami o celkové délce tratí šedesáti kilometrů. Tramvaje by měly denně svézt okolo 150 tisíc cestujících. Tři dodané soupravy společnosti Inekon Group jsou první z vozů, které budou tuto přepravu v budoucnu zajišťovat.

Washington D. C. měl ještě v 60. letech tramvajovou trať dlouhou více než 300 kilometrů. Tuto dopravu však postupně vytlačily mobilnější autobusy. Poslední vůz zde svezl cestující 28. ledna 1962.

Tramvaje společnosti Inekon
Tramvaje jsou původním českým výrobkem. Vozy se vyrábějí ve spolupráci se společností Ekova Electric a.s., která je stoprocentní dceřinou firmou Dopravního podniku Ostrava.
Vozy Inekon 12-Trio jsou z části nízkopodlažní, klimatizované, obousměrné a zároveň i oboustranné. Řídící kabina se tedy nachází na obou koncích vozidla a dveře pro cestující jsou umístěny po obou stranách. Umožňují tak jednoduchou změnu směru a cestujícím pohodlný nástup a výstup.
Tramvaje Inekon 12-Trio byly pro Washington vyrobeny již v roce 2007. Na žádost zadavatele − americké společnosti WMATA – byly však ještě další dva roky uskladněny v depu Dopravního podniku Ostrava. V roce 2009 došlo k jejich převozu do USA a oficiálnímu předání zákazníkovi. Na následující čtyři roky ale byly vozy opět zakonzervovány. Důvodem bylo zdržení ve výstavbě potřebné tratě. Díky jejímu dokončení mohly být nyní zrealizovány finální testy přímo v ulicích hlavního města.
V případě dodávek pro Seattle jsou tramvaje navíc vybaveny inovativním napájením z akumulátorů a jsou tedy zčásti nezávislé na trakčním vedení. Obdobné akumulátory nebyly dosud do tramvají instalovány nikde na světě. Speciální trakční baterie umožní tramvajím v Seattlu překonat zhruba 4 km dlouhou trasu, kde se budou křížit s linkami trolejbusů.