Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny
Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní železniční dopravy. Takzvané šinkanzeny provozuje na více než 2700 kilometrech tratí, nyní však chystá jejich zásadní modernizaci.
V současnosti rychlost japonských rychlovlaků dosahuje maximálně 320 kilometrů za hodinu. To by se však mělo v následujících letech změnit. Jedna z hlavních železničních společností JR East plánuje rychlost zvýšit na 360 kilometrů v hodině, v budoucnu by však měla dosáhnout až 500 kilometrů za hodinu.
Jak vypadá cesta vlakem v Japonsku?

Hlavním dílem plánu je vývoj nové generace Šinkanzenu, který má začít v roce 2019. Samotný stroj s označením ALFA-X by pak měl vejít do provozu v roce 2030. Náklady na první vývojovou fázi vlaku se očekávají ve výši asi dvou miliard korun. Vlak by měl nahradit současnou generaci Šinkanzenu s označením E5, která obsluhuje trasy na sever od hlavního města Tokia.
Nejedná se však o jediné plány technologicky pokrokové země. Železniční společnost JR Central v současnosti pracuje na vybudování sítě takzvaných maglevů, tedy vlaků pohybujících se na magnetickém polštáři. Tento dopravní prostředek by měl pak dosahovat rychlosti až 500 kilometrů za hodinu. Nejdříve bude mířit z Tokia do Nagoji, později se však plánuje také spojení hlavního města s Ósakou.
Po privatizaci státních železnic působí v zemi asi stovka přepravců, kteří patří mezi nejvýznamnější společnosti v zemi. A to také díky tomu, že ovládají pozemky podél tratí, které pak mohou pronajímat, prodávat nebo s nimi jinak nakládat ve svůj prospěch.