Elektronické cigarety se začnou propojovat s chytrými aplikacemi

Čeští uživatelé vapingu se před časem vrhli na jednorázové cigarety. Dnes ale někteří přecházejí na takzvané podové systémy, protože jsou finančně výhodnější. A do budoucna se podle zakladatele firmy C&C solutions Peije Chena obohatí třeba o chytré aplikace.
Jaký je aktuálně trend ve vapování?
Peijie Chen: Řekl bych, že spotřebitelé, kteří začínali s jednorázovými cigaretami, postupně přecházejí na podové systémy, u kterých se vyměňují náplně. Zejména se to týká těch starších a zkušenějších. Jsou motivováni jak ekonomickými, tak ekologickými důvody. Jednorázové cigarety totiž vycházejí dráž.
Kam se bude vaping vyvíjet dál?
Chen: Můžeme očekávat, že elektronické cigarety budou propojeny s chytrými aplikacemi, které umožní nastavení spotřeby, regulaci používání a další personalizované funkce. Také pozorujeme, že někteří uživatelé kombinují více nikotinových produktů podle situace a prostředí, ve kterém se nacházejí. Například někdy a někde používají zahřívaný tabák, jinde žvýkají nikotinové sáčky, a při jiných příležitostech využívají elektronické cigarety. Jsou flexibilní a přizpůsobiví.
Jsou uživatelé vapingu věrní značce, jako to bývá u cigaret, nebo zkoušejí?
Chen: Z našich údajů vyplývá, že máme věrné uživatele. Připisujeme to zejména naší pestré paletě chutí. Nicméně existuje také skupina zákazníků, kteří rádi zkoušejí nové věci, třeba i od konkurence. Naším cílem je samozřejmě i tyto uživatele udržet. Proto plánujeme uvést na trh dva nové produkty.
Prodáváte výrobky RELX a přitom jste vytvořili i vlastní značku VENIX. Dnes dochází k jejich spojení. Proč?
Chen: Začalo to v druhé půlce roku 2022, kdy jednorázové cigarety náhle získaly na popularitě a staly se trendem. Někteří uživatelé zjevně nechtěli investovat do drahých zařízení a neměli zájem o jejich dobíjení. Místo toho si raději pořídili něco, co mohli po použití jednoduše vyhodit. Ostatní firmy v těchto „jednorázovkách“ neviděly takový obchodní potenciál. My jsme naopak tohoto momentu využili na maximum. Zaměřili jsme se na rozšíření nabídky příchutí, zvýšení sortimentu a hledání nových výrobních závodů pro vývoj naší vlastní značky VENIX. Dnes se trend obrací, lidé se vracejí k podům a spojení VENIX a RELX nám jeví jako nejlepší společná cesta.
Co Vás vedlo k tomu, abyste svou značku RELX spojili s lokální značkou VENIX?
Vivian Song: Volba partnerství Venix byla přirozená, protože již máme pevné základy spolupráce. Venix je úspěšná značka v České republice, která si získala věrnost a důvěru prostřednictvím řady předchozích produktů a jasným pochopením potřeb spotřebitelů.
Pro spolupráci je nejdůležitější, že naše poslání a vize jsou v souladu. Jsme přesvědčeni, že společně udržíme vedoucí pozici na trhu, jako lídři v oboru také přebíráme společenskou odpovědnost. Poskytujeme dospělým kuřákům lepší řešení, jak vést zdravější životní styl.
V čem se zásadně liší trh v Číně a Evropě?
Song: Jsou stejné ve snaze o vysoce kvalitní, vyzkoušené a bezpečné produkty. Zásadní rozdíly spočívají v detailech produktových zkušeností a v inovacích. Různé kultury a životní styly vedou k různým chuťovým preferencím a tím i směrům inovace produktů. Proto musíme těmto rozdílům věnovat extrémně vysokou pozornost a jednotlivým trhům se přizpůsobit.
Působíte i mimo ČR, jak se liší jiné východoevropské státy?
Chen: Působíme v České republice, na Slovensku a v Polsku. Každý z těchto trhů má odlišnou skladbu konkurentů a jiné nákupní chování a různou cenovou senzitivitu. Naším cílem je stát se i na těchto trzích lídrem. I proto je výhodné spojení s RELX, právě u expanze v zahraničí bude mít synergie největší smysl.
Co je klíčové, pokud se někdo pustí na trh s úplně novým produktem jako je ten váš?
Chen: Klíčovým aspektem úspěchu je pokrytí a efektivní distribuční síť, u nás jsou to i dobré vztahy s našimi největšími odběrateli. Dále je důležité najít správné produkty pro všechny segmenty potenciálních zákazníků. Vycházíme vždy z důkladného výzkumu trhu a nákupního chování, abychom mohli vytvářet produktové linie přesně šité na míru našemu cílovému publiku.
Peijie Chen Je jedním z majitelů C&C solutions, zastupující značky VENIX a RELX v České republice a na Slovensku s obratem přes půl miliardy korun. Vivian Song Je sales director čínského výrobce elektronických cigaret RELX International pro region EMEA. RELX je globální značkou se 700 zaměstnanci, obsluhující celosvětově 45 milionů dospělých „kuřáků“. |