Elektromobily za milion a více, sedadla z veganské kůže, 8leté záruky na baterii. Čínský gigant expanduje do Česka

Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i.

Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i. Zdroj: JL

Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i.
Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i.
Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i.
Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i.
Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i.
9 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Největší čínská automobilka BYD oficiálně vstoupila na český trh. Velkolepou slavnostní ceremonii uspořádala v pražském Fóru Karlín, kde odhalila nejen dvojici elektromobilů a jeden plug-in hybrid, ale také ceny vozů, podobu záruk a ambiciózní plány růstu. Toho chce dosáhnout především rozšiřováním sítě prodejních a servisních poboček; už do konce tohoto roku jich hodlá v Česku otevřít třicet, z toho třetinu v Praze. Pomáhat jí v tom bude nový partner Louda Auto, jeden z největších prodejců škodovek a vozů Hyundai v Česku.

Loni sedmá největší automobilka světa pojala vstup do Česka s velkou pompou. Do Fóra Karlín sezvala stovky návštěvníků. „Česko je pro nás jedním z klíčových trhů v regionu. Vidíme zde značný potenciál,“ prohlásil Martin Heřmanský, bývalý regionální ředitel americké značky Harley-Davidson, který nyní stojí v čele dovozu BYD pro Česko a Slovensko.

Na český trh BYD formálně uvedl trojici modelů: elektromobily Sealion 7 a Seal a plug-in hybrid Seal U DM-i. Tedy dvě SUV a jeden sedan (Seal). „Těmito modely to v žádném případě nekončí, ještě letos uvedeme řadu novinek,“ ujišťuje Heřmanský.

Klíčový je Sealion 7. BYD nabídne svou vlajkovou loď v Česku ve třech verzích: Comfort, Design a Excellence AWD. Nejlevnější verze Comfort, jež disponuje baterií o kapacitě 82,5 kWh, která má umožnit dojezd až 482 kilometrů a dobíjecí výkon 230 kW, začíná na 1198 tisících korunách včetně DPH. Nejvyšší verze Excellence AWD s dojezdem až 502 km pak začíná na 1415 tisících.

Na ty zákazníky, kteří nechtějí kupovat čistě elektrický vůz, cílí BYD modelem Seal U DM-i, sedm metrů dlouhým pětimístním SUV s hybridním pohonem. „Rodinný“ vůz je k dostání rovněž ve třech verzích, cena té nejlevnější začíná na 966 tisících. Kombinuje 18,3kWh baterii a 1,5litrový spalovací motor Xiaoyun o výkonu 81 kW.

Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i.Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i. | JL

Cena se liší mimo jiné v závislosti na dojezdu, který umožňuje sama baterie – osciluje mezi 80 a 125 km. V kombinaci se spalovacím motorem může Seal U DM-i ujet až 1125 km, přičemž ze 30 na 80 procent dobíjí baterii i za 35 minut. Modelu s 15,6palcovým otočným displejem, sedadly z veganské kůže či s panoramatickým střešním oknem se po světě už měly prodat čtyři miliony.

Zatím jediný sedan v nabídce s názvem Seal začínají dealeři nabízet na českém trhu ve dvou variantách s cenami od 1148 tisíc a 1275 tisíc. Seal má díky baterii o kapacitě 82,5 kWh umožnit dojezd až 570 km. Dva elektromotory na každé nápravě dodávají vozu patřičné zrychlení z „nuly na sto“ za 3,8 vteřiny.

Každé auto, které BYD v Evropě prodá, má záruku na šest let provozu nebo na ujetí 150 tisíc kilometrů. Na samotnou baterii elektromobilu dává výrobce záruku osm let nebo na ujetí dvou set tisíc kilometrů a garantuje, že kapacita baterie neklesne pod sedmdesát procent.

„Naše ambice je jasná, chceme se stát klíčovým hráčem na českém trhu a přinášet technologie co nejširšímu spektru zákazníků. Je nám zcela jasné, že pro úspěch je nezbytně nutné vybudovat silnou dealerskou síť, která bude poskytovat prvotřídní služby. Strategií je tedy spojit se se silnými partnery,“ dodává Heřmanský.

Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i.Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i. | JL

Tím prvním je Louda Auto byznysmena Pavla Loudy. V „blízké době“ se tak otevřou dealerství v Praze, Poděbradech a v Teplicích. Louda Auto také tento víkend uspořádá speciální festival ve svém novém centru ve Vrbové Lhotě, kde si zákazníci budou moci BYD vyzkoušet. „Jsme v pokročilé fázi jednání také s dealerem Dajbych či Direct Auto. Jednáme s celkem deseti partnery,“ dodává Heřmanský. Už letos plánuje vybudovat třicítku prodejních a servisních míst. Kromě deseti pražských má po třech vzniknout také v Brně a v Ostravě. Další pak přibudou v krajských a okresních městech.

Nejdříve baterie do notebooků, pak aut

Historie BYD je více než pozoruhodná. Začínal v roce 1995, ovšem nikoliv s auty, ale s vývojem a výrobou baterií do notebooků a mobilních telefonů. Automobilová divize byla založena až v roce 2003. Další z milníků následoval v roce 2022, kdy se firma rozhodla ukončit výrobu vozů se spalovacími motory – nyní produkuje už výhradně čistě elektrické vozy a plug-in hybridy.

O současné velikosti a síle BYD svědčí i tato „čísla“, která na pražské ceremonii odprezentoval country manažer BYD pro Česko a Slovensko Shawn Wang. Automobilka aktuálně zaměstnává více než 120 tisíc výzkumných a vývojových pracovníků, ovládá na jedenáct výzkumných institucí. Rozpočet na samotný výzkum a vývoj loni přesáhl 22 miliard eur. I díky tomu už BYD přihlásil přes 59 tisíc patentů; v průměru jich tak přihlašuje 45 za den.

V Evropě působí ve 29 zemích, letos má přidat dalších dvanáct včetně Česka, počet dealerství tak koncem letoška naroste na jeden tisíc. I díky růstu v Evropě loni BYD zvýšil celosvětový prodej všech svých vozů o 41 procent na 4,3 milionu, a stal se tak sedmou největší automobilkou světa. Výrazně vyšší odbyt mu zajistil růst tržeb o 29 procent v přepočtu na téměř 2,5 bilionu korun, čímž předstihl Teslu. Americký konkurent, s nímž se BYD přetahuje o pozici světové jedničky v segmentu ryze elektrických vozů, utržil téměř 2,3 bilionu korun. Čistý zisk BYD zvýšil o třetinu na rekordních 128 miliard korun.

Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i.Čínská automobilka BYD představila v pražském Fóru Karlín dva své elektromobily Sealion 7 a Seal i plug-in hybrid Seal U DM-i. | JL

Z velikánů západního světa, které úspěch BYD nepřekvapuje, lze zmínit dvě osobnosti. Například bývalého šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse. Na otázku, která automobilka ho coby konkurent nejvíce děsí, odpověděl před mnoha lety, že tehdy méně známý BYD. Nikoliv často skloňovaná Tesla.

Navzdory své prozíravosti Diess nedokázal koncern na novou éru automobility dostatečně připravit, a i proto později skončil. Zářnou budoucnost BYD úspěšně odhadl také „věštec z Omahy“ Warren Buffett, který do BYD investoval téměř čtvrt miliardy dolarů už v roce 2008. Akcie od té doby vzrostly o stovky procent, investiční gigant Berkshire Hathaway tak v poslední době se ziskem prodává.

Uspět v Evropě je důležité

Uspět na evropských trzích je pro BYD mimořádně důležité. Stejně jako další čínské automobilky investoval do výrobních kapacit v Číně, které potřebuje saturovat. V Asii vyrobené vozy pak dováží na starý kontinent mimo jiné i vlastními loděmi – flotilu tvoří prozatím trojice 200metrových lodí s kapacitou sedm tisíc vozů.

Kvůli zvýšeným clům, která na dovoz v Číně vyráběných elektromobilů do Evropy uvalila Evropská komise, však bude čím dál více vozů určených evropským zákazníkům BYD vyrábět na starém kontinentě. První vozy má obří továrna v Maďarsku vyrábět už koncem letošního roku, řekl Wang v Praze, další produkci má obstarat závod v Turecku, spekuluje se také o Německu.

Patrně prvním modelem, který bude ze vznikajících linek v Maďarsku sjíždět, bude elektrické kompaktní Atto 2 o dojezdu až 460 kilometrů, jež se v Číně prodává v přepočtu za 330 tisíc korun.

BYD se postupně daří etablovat v Evropě, například fastback Seal se loni probojoval jako vůbec první čínský vůz do finále evropské ankety Auto roku. Cíl pro letošek je jasný: zdvojnásobit prodej mimo Čínu na více než osm set tisíc vozů, prozradil nedávno šéf podniku Wang Čchuan-fu. Výrazný příspěvek k celkovému růstu si slibuje hlavně od expanze ve Velké Británii, příležitosti vidí i v Latinské Americké a v jihovýchodní Asii.

I v Česku odbyt čínských značek postupně výrazně roste, byť z nízkých počátečních hodnot. Češi si loni pořídili 7675 aut vyrobených v Číně, meziročně víc než dvojnásobek. V tuzemsku obchodují například i čínské značky DongFeng nebo MG. V březnu na tuzemský trh vstoupily také značky Omoda a Jaecoo, další v řadě má být ještě rovněž čínský výrobce BAIC.