Gruzie vynáší. Česká investice do apartmánového hotelu těží z Las Vegas Východu

Magnetic Beach Resort

Magnetic Beach Resort Zdroj: MBR

Magnetic Beach Resort
Magnetic Beach Resort
Magnetic Beach Resort
Magnetic Beach Resort
Magnetic Beach Resort
6 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Asijské Monte Carlo nebo také Las Vegas Východu se přezdívá Batumi, hlavnímu městu gruzínské autonomní republiky Adžárie. Z úspěchu 170tisícového města na pobřeží Černého moře, jež láká turisty také na hory a kasina, těží i blízká subtropická letoviska typu Kobuleti. Česká společnost První investiční tam staví apartmánový hotel Magnetic Beach Resort v hodnotě čtrnácti milionů dolarů, zhruba 320 milionů korun. Čechům a Slovákům tam prodává apartmány, které pak za provizi provozuje a pronajímá turistům.

Hlavními investory hotelu o 129 apartmánech jsou manželé Zapletalovi s podporou sedmi set drobných dluhopisových investorů. Pro Gruzii se rozhodli vzhledem k zajímavému tempu zhodnocování nemovitostí v turistických oblastech. Hotelový komplex určený náročnější klientele zprovoznili letos v srpnu hned po kolaudaci. Uvítali už téměř tři tisíce hostů, ale naplno se má hotel rozjet až v příštím roce. Podnikatelé cílí na 27 tisíc hostů, kterým v hlavní sezoně nabízejí nejlevnější dvoulůžkové pokoje od 141 dolarů.

„Ze 129 dosud zkolaudovaných a provozovaných apartmánů si třetinu koupili a další třetinu zarezervovali typicky Češi a Slováci. Apartmán má obvykle 35 metrů čtverečních, cena za metr činí v průměru čtyři tisíce dolarů (91 tisíc korun),“ říká předseda představenstva První investiční a provozovatel hotelového komplexu Petr Zapletal. Čeští a slovenští investoři mohou podle něho počítat s nanejvýš dvanáctiletou návratnosti. Výpočty opírá o rychle rostoucí ceny nemovitostí v regionu a turistický boom, ze kterého Gruzie v posledních letech těží.

Kompletní provoz hotelu zajišťuje servisní organizace, za což investorům účtuje deset procent ze zisku pronajímaného apartmánu. Zbylých 90 procent je ještě kráceno o 18 procent DPH a o náklady na opravy, údržbu, energie a na pojištění. Navíc se účtuje poplatek tři dolary za metr čtvereční měsíčně.

„Klient vlastní hotelový apartmán, o který se servisní organizace kompletně stará, a dostává zisk z apartmánu na úrovni osmi až deseti procent ze vstupní investice. K tomu započítejme růst hodnoty nemovitosti, který se pohybuje kolem deseti procent ročně a více,“ tvrdí Zapletal.

Investice v méně zavedených a méně tradičních lokalitách typu Gruzie sice může nabídnout rychlejší návratnost a zajímavé zhodnocení oproti Španělsku, jižní Francii či severní Itálií, ale zahrnuje také nejedno úskalí, připomíná Zdenka Klapalová, ředitelka pražské pobočky společnosti Knight Frank zabývající se komerčními nemovitostmi.

„Otázkou je vzdálenost a dostupnost konkrétní destinace a stabilita ekonomického a legislativního prostředí dané země. To vše je nutné při zvažování investice pečlivě posoudit. Prostředí a lokalita rezortu jsou lákavé a určitě se jedná o oblast, která se za příznivých vnějších okolností i předvídatelného vnitřního vývoje může rozvíjet velice slibně,“ míní Klapalová.

Komplex Magnetic Beach Resort dostal jméno po písku s „magnetickými“ vlastnostmi. Za jeho údajně blahodárnými zdravotními účinky tam už za  Sovětského svazu cestovali ti, kteří trpěli bolestmi pohybového ústrojí či vysokým tlakem.

Obavy z vlastního zvýšeného tlaku Zapletal ani po začátku války na Ukrajině a jejích dopadech na ekonomiky nemá. „Důsledky možné ekonomické recese nepociťujeme. Zpočátku nám spíš brzdila prodeje zkreslená informovanost o lokalitě a mylná představa, že je Gruzie po Ukrajině druhá na řadě. Jsme zaměřeni na sezonní klientelu. Věříme, že přinese zajímavý obrat, který pokryje celý rok,“ dodává Zapletal.

Z(a)tracená čísla 16. díl - Pád cen bytů

Video placeholder
• Videohub

Kvůli válce opouští ruský trh velké množství firem. Gruzie, jejíž ekonomika má letos překvapivě vzrůst až o sedm procent, se je snaží přilákat mimo jiné na nízké daně. Překážkou pro rozjezd podnikání v zemi může být neznalost jazyka, anglicky se podnikatel se štěstím domluví jen ve větších městech. V rozhovoru pro deník E15 to nedávno uvedla prezidentka Česko-gruzínské obchodní komory Nino Mchedlidze. Výhody investování v zemi však podle ní převažují.

„Gruzie má třetí nejnižší daňové sazby na světě. Zahraniční firmy si často pochvalují nízkou míru korupce. Gruzie těží i ze své geografické polohy. Leží na pomezí východní Evropy a západní Asie, takže propojuje několik klíčových trhů. Světová banka ji nedávno vyhodnotila jako sedmou nejlepší zemi pro podnikání vůbec,“ uvedla Mchedlidze.