Hypermarkety budou v Česku ustupovat diskontům a e-shopům

„Expanze neskončila, ale plochy již porostou pomalejším tempem. Velké množství prodejen zavře či bude nuceno změnit využití. Objeví se také nová jména a některá možná zmizí,“ uvedl Drtina, podle kterého zdrojem růstu tuzemského trhu budou zejména menší a středně velké prodejny a koncepty, které zákazníkům ušetří čas.
Posilovat pozici na tuzemském trhu s rychloobrátkovým zbožím proto budou hlavně diskontní prodejny, supermarkety, malé samoobsluhy, internetové obchody a kvalitní obchodníci specializovaní na určitou část zboží. Naopak ztráta pozic podle Drtiny hrozí velkým hypermarketům a nezávislým obchodníkům.
Tlak na ceny bude sílit
Obchodníci podle Drtiny musejí počítat s tím, že i nadále budou čelit rostoucímu tlaku na cenu. Zákazníci totiž kvůli nejisté ekonomické situaci a rostoucím životním nákladům omezují útraty. Nesníží se proto význam akčních cen a levných privátních značek, takže marže obchodníků spíš ještě více klesnou. „Bude třeba něco obětovat - buď tržní podíl, nebo marži,“ míní Drtina.
Většina Čechů kvůli obavám z hospodářské krize už výrazně změnila své nákupní zvyklosti a při nákupu potravin a základního drogistického sortimentu stále více šetří. Lidé mnohem častěji vyhledávají slevy a akční ceny. Zatímco v roce 2009 ekonomická situace ovlivnila chování při nákupu potravin a základního zboží 30 procent tuzemských domácností, o rok později tento ukazatel vzrostl na 60 procent a loni změnu nákupního chování přiznalo 80 procent domácností.
„Zákazníci například stále více vyhledávají slevy a akční ceny, a to v letácích roznášených do jejich domovů i přímo na prodejně,“ upozornil analytik Incoma GfK Zdeněk Skála. Výhodné akce a slevy se podle něj staly v absolutním pořadí třetím nejdůležitějším důvodem pro výběr prodejny. „Předstihly tak i význam dlouhodobé cenové úrovně prodejny,“ poznamenal Skála.