Poptávka po kolech roste o desítky procent

Na elektrokola připadá v produkci české firmy BP Lumen zhruba osmdesát procent.

Na elektrokola připadá v produkci české firmy BP Lumen zhruba osmdesát procent. Zdroj: ČTK/Taneček David

Česká firma Novus Bike, výrobce kol a elektrokol značek Sundance a Head
Zájem roste. Kolo v době pandemie dává lidem možnost pohybu na čerstvém vzduchu.
Na elektrokola připadá v produkci české firmy BP Lumen zhruba osmdesát procent.
Rostoucí oblibu cyklistiky ve městech částečně pokrývají služby sdílených kol.
Rostoucí oblibu cyklistiky ve městech částečně pokrývají služby sdílených kol.
11
Fotogalerie

K nepříliš početným vítězům koronakrize by se mohli řadit i výrobci a prodejci kol. Poptávka po jejich produktech roste o desítky procent. Přesto z pohledu čísel nepatřil loňský rok k extrémům, a nejinak tomu bude letos. Nedostatečné výrobní kapacity v Asii brzdí výrobu i v Česku, situaci navíc komplikuje protahující se a zdražující přeprava.

„Poptávka je mnohem vyšší, než byla v minulých letech, ale sklady v Evropě jsou prázdné a výrobci kol často nevyrábějí z důvodu nedostatku komponentů a zaměstnanců,“ popisuje Pavel Müller, šéf a spolumajitel společnosti Bohemia Bike, výrobce  značky Leader Fox. Podnik loni zaznamenal růst tržeb o třicet procent, ale poptávka byla podle něho ještě mnohem vyšší, zcela přesahovala výrobní možnosti.

Obdobnou zkušenost udělal také výrobce elektrokol značky Agogs. „Ke kolům, která jsme měli začít montovat v únoru, dostaneme komponenty možná v květnu, ale možná také až v červenci. Předpokládáme, že když už budeme mít komponenty, zase bude nedostatek dopravních kapacit,“ popisuje Jakub Ditrich, jednatel společnosti Ekolo.cz.

Podnik kromě výroby kol Agogs provozuje e-shop, půjčovny i kamenný obchod. Situace se podle Ditricha mnohem více dotýká menších značek, protože velkým producentům dávají výrobci komponent přednost.

Za leden a únor, což jsou mimosezónní měsíce, nicméně i výrobce Agogs registruje v meziročním srovnání o šedesát procent vyšší prodeje. „Většina zákazníků si uvědomuje, že kol bude nedostatek, takže moudře využila možnosti předobjednávek nebo odběru už smontovaných kusů,“ dodává Ditrich.

Závislost na dílech z Číny

Úzkým hrdlem, které výrobce kol omezuje celosvětově, je Asie. Vyrábí se tam většina součástek, jako jsou brzdy, přehazovačky, vícekolečka či ráfky, což platí také pro elektrokola.

„Osmdesát až devadesát procent komponentů na jízdní kola a elektrokola pochází z Asie. V Evropě se jich dělá jen minimum,“ doplňuje Müller za Leader Fox. Dodací lhůty některých součástek jsou přitom podle něho až osmnáct měsíců a stále se prodlužují.

„Trh s komponenty zásadně ovlivňuje naši schopnost výroby. Není výjimkou čekat na některé komponenty dvanáct, ale i šestnáct měsíců. Takže neustále hledáme nové značky a možnosti,“ potvrzuje i Karel Novotný, marketingový šéf BP Lumen, výrobce značek Apache či Qayron.

Podnik chce letos vyrobit dvacet tisíc kol a elektrokol, meziročně o třicet procent více. Více než osmdesát procent z tohoto množství už mají přitom prodaný do obchodní sítě.

Kolaps námořní i železniční přepravy

Záleží na konkrétních výrobcích, jak si dokážou dodávky součástek zajistit. „Momentálně nemáme problém s výpadkem komponentů, vše jsem si včas zajistili. Nejvíce nás trápí nedostatek zaměstnanců ve výrobě, velká nemocnost,“ vysvětluje šéf firmy Bohemia Bike.

Výrobní kapacity jsou podle Ditricha kvůli obrovské celosvětové poptávce po kolech, zejména těch elektrických, zcela vyčerpané až do roku 2023. Připomíná přitom podstatnou nevýhodu – zálohy při objednávce je nutné zaplatit už teď.

Příčin ucpané asijské cesty je několik. Lví podíl na tom má pandemie, která přerušila výrobu v Číně a dalších asijských zemích hned na jaře. A dosud se ji podle světových médií nepodařilo rozjet na plné obrátky.

Dalším důvodem je doprava, která kolabuje už od loňského roku a v důsledku toho zdražuje. „Za nynější situaci mohou menší počet dostupných kontejnerů, přeplněné přístavy, snížený počet operujících lodí i změněný tok zboží,“ uvádí Miroslav Pudil, ředitel české pobočky logistické společnosti Kühne+Nagel. Výsledkem podle něj bylo během krátké doby prudké zvýšení cen.

„Cena dopravy z Číny se vyšplhala na historické maximum. Nárůst ceny je až šest set procent. Často i vyšší. Přesto je problém sehnat volnou kapacitu na lodi a dopravu zajistit,“ potvrzuje z praxe za výrobce kol Müller.

Kromě námořní přepravy lze zboží z Asie dostat ještě letecky nebo vlakem přes Rusko. Ani tam ale není situace dobrá. „Celkově poptávka po letecké nákladní přepravě neklesla ani během čínského nového roku a trh je stále napjatý. S blížícím se koncem prvního čtvrtletí, tradičně vysokými výstupy v high-tech průmyslu a zvýšenou poptávkou v oblasti přepravy pro farmacii a automotive bude situace pro příští týdny minimálně stejná,“ popisuje Pudil.

Přetížená je i železniční cesta. „Dokonce se pořádají aukce, kdo dá víc a víc toho naloží,“ popisuje vykolejenou situaci Müller. Výsledkem je i tlak na české ceny zboží, které se neubrání růstu.

Tahounem prodeje jsou elektrokola

Česko patří k poměrně významným výrobcům kol a také k jejich významným vývozcům. I tuzemský růst v posledních několika letech jednoznačně táhnou elektrokola.

V případě značky Leader Fox se už vyrovnal poměr elektrokol a klasické produkce. Jeden z hlavních výrobců elektrokol v Česku pro zahraniční trhy 4Ever loni dosáhl produkce více než padesáti tisíc e-kol, a to hlavně hlavně pro Německo.

Přesun k elektrokolům výrobcům po ekonomické stránce svědčí. Ceny jsou vyšší než u běžných kol, zpravidla začínají na dvaceti tisících korun. Význam elektrokol je dobře patrný z dat společnosti Bike Fun International, kterou loni koupil miliardář Tomáš Němec.

Společnost podle výroční zprávy za fiskální rok 2020, končící červencem zvedla loni obrat o čtyři procenta na 87,8 milionu euro, zhruba 2,3 miliardy korun. A to i přesto, že vyrobila jen 173 tisíc kol, meziročně o třicet tisíc méně. Důvodem vyššího obratu jsou právě elektrokola a jejich vyšší průměrná cena. Jejich podíl na produkci loni vzrostl z 18 na 29 procent.

O rostoucí výrobě kol svědčí i data statistického úřadu. Loni Česko vyvezlo elektrokola za téměř pět miliard korun, což znamenalo zhruba půlmiliardový meziroční růst. Loňská hodnota vývozu klasických jízdních kol činila 2,6 miliardy korun.

Statistická data také potvrzují dovozní náročnost výroby kol. V roce 2019 se do Česka dovezly součástky kol za zhruba 4,5 miliardy korun, loni to bylo za zhruba 4,3 miliardy korun.