Autoland se stěhuje na poušť, mezi velbloudy je levněji. Průmyslu hrozí detroitský scénář
Vyráběj co nejlevněji, ale ne půl světa daleko od garáže zákazníka. S rostoucí cenou práce v tradičních evropských baštách autoprůmyslu je splnění „prostého“ zadání pro automobilky i dodavatele čím dál náročnější. V posledních letech se jim však naskytlo nečekané řešení. Levnou výrobu přesouvají ze starého kontinentu na sever Afriky, odkud putují součástky zdaleka nejen do mladoboleslavské továrny Škody Auto či kolínského závodu Toyoty. Pouštní autoland funguje natolik dobře, že představuje silného konkurenta i pro Česko. Například ve snaze získat vlastní gigafactory, továrnu na výrobu bateriových článků za až stovky miliard korun.
Především Maroko, ale i Egypt, Alžírsko nebo Tunisko přilákaly v poslední více než dekádě miliardy eur. Na severu Sahary je investovala jména jako Volkswagen, Stellantis, Renault, Mercedes-Benz, Toyota, Hyundai, Nissan a nespočet dalších, která tak stlačují výrobní náklady a zvyšují konkurenceschopnost.
Sílící trend je však hrozbou pro evropské státy, zaznělo minulý týden na výroční tiskové konferenci Sdružení automobilového průmyslu (SAP). Státy v Maghrebu totiž úspěšně budují autoprůmyslový klastr, který stále roste.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!