Číně roste chuť na zahraniční výrobce potravin

Zájem o cizí výrobce potravin odráží rostoucí poptávku střední třídy po pestřejší stravě. Letos přešly do čínských rukou například australský pěstitel vín Hollick, izraelský výrobce sýrů Tnuva a několik firem, které se zabývají prodejem surových zemědělských produktů. Rekordní nákup z loňského roku, kdy Shanghui International koupila amerického výrobce vepřového masa Smithfield Foods za sedm miliard dolarů, ale zatím zůstává nepřekonán.
Firma vniklá fúzí má dnes jméno WH Group. „Rostoucí trend čínských zahraničních investic do potravinářství je zřejmý stejně jako to, že poroste rychleji než v jiných sektorech, včetně nerostných surovin,“ řekl deníku Financial Times Č’čung Jang, předseda Nomura China.
Kvalita stravování roste
S tímto názorem koresponduje i nová zpráva Světové banky. Ta si všímá, že s ekonomickým růstem v Číně prudce stoupla kvalita stravování. Každý člověk tam jí o 40 procent více kalorií než v roce 1980, zjistila Světová banka. Číňané jedí méně základních potravin, jako je rýže, a více masa a mléka. Tento trend bude pokračovat.
Producenty potravin zpravidla kupují tři druhy zájemců. Prvním bývají státní firmy jako třeba Cofco, obchodník s pšenicí. Ten před časem zaplatil 1,5 miliardy dolarů za podíl ve společném podniku na výrobu cukrů, sóji a pšenice se singapurskou komoditní skupinou Noble Group. Druhý typ nakupujících jsou provinční či městské samosprávy. Sem patří třeba Bright Food, firma vlastněná šanghajskou městskou vládou, jež nedávno koupila britského výrobce snídaní Weetabix, a před měsícem pak izraelskou společnost Tnuva.
Třetí skupinou jsou pak soukromé firmy jako například WH Group. Čínský apetit po zahraničních producentech potravin má ještě další důvod – Číňané cizím firmám věří více než lokálním výrobcům, jejichž produkci v minulosti poznamenaly skandály s otravami spotřebitelů.