Čínská baterkárna vybírá miliardy od nejbohatších rodin. Zaplatí z nich expanzi do Evropy

Výroba bateriových článků firmou CATL

Výroba bateriových článků firmou CATL Zdroj: Profimedia

Výroba bateriových článků firmou CATL
Výroba bateriových článků firmou CATL
Výroba bateriových článků firmou CATL
Výroba bateriových článků firmou CATL
Výroba bateriových článků firmou CATL
6 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Čínská společnost Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) hodlá expandovat do Evropy. Největší světový výrobce baterií do elektromobilů, jehož akumulátory pohání tesly i škodovky, proto chystá fond, který má jeho spanilou jízdu především na starý kontinent zafinancovat. Přispět do něj mají evropské automobilky, státní investiční fondy i nejbohatší rodiny, které gigant z Fu-ťienu oslovil, zjistily Financial Times.

Trhu s bateriemi do ryze elektrických vozů CATL dlouhodobě silně dominuje. Na světovém trhu držela ještě v květnu podíl 37,5 procenta, na největším trhu s elektromobily v Číně ovládala dokonce 45 procent, jak vyplývá z dat SNE Research. Baterie ve velkém odebírají tradiční americké, japonské a evropské koncerny, mimo jiné i Volkswagen, Stellantis a nespočet dalších.

CATL nicméně dál touží po růstu. Financovat ho chce i aktuálně chystaným fondem. Cílí na výběr 1,5 miliardy dolarů, a to od státních fondů, automobilek a nejbohatších tohoto světa, se kterými nyní jedná. Číňané měli oslovit mimo jiné Mercedes-Benz, ten na otázky k tématu nereagoval.

Z vybraných peněz chce CATL dál budovat svůj globální dodvatelský řetězec, ekosystém společností, bez kterého by se expanze do Evropy a na další zahraniční trhy neobešla. Ve hře může být i těžba surovin. Snaha o budování řetězce v Evropě přichází v době, kdy Evropská komise zvýšila cla na dovoz v Číně vyráběných elektromobilů. Opatření může motivovat čínské společnosti, aby více vyráběly právě na starém kontinentu.

Financial Times upozorňují, že čínský obr sice má k dispozici dostatek hotovosti, koncem března to bylo asi čtyřicet miliard dolarů, v její utrácení ho ale omezují pravidla Pekingu pro přímé zahraniční investice čínských firem. Získat povolení zpravidla představuje náročný a měsíce se táhnoucí byrokratický proces. Do fondu má přispět i samotné CATL, a to asi 15 procenty z celkové částky.

„Účelem fondu je usnadnit globální energetickou transformaci, a to s podporou stejně smýšlejících partnerů z celého světa. Fond je určen především k získávání kapitálu od zahraničních investorů,“ uvádí CATL.

Společnost láká investory na značný byznysový potenciál elektromobility, stejně tak je ale může odrazovat některými svými kontroverzemi. Například čelí nařčení z toho, že představovala hrozbu pro národní bezpečnost USA. Z toho důvodu měla Duke Energy odpojit její baterie nainstalované v areálu vojenského cvičiště v Severní Karolíně. „Baterie jsou jako kameny nebo cihly. Koupíte je a postavíte z nich dům. Jak by mohly cihly špehovat?“ hájil čínskou „baterkárnu“ její zakladatel a šéf Robin Zeng.

CATL, jež opřela někdejší rapidní růst o levné lithium-železo-fosfátové baterie, je v Evropě aktivní už nyní. V Maďarsku například staví ve spolupráci s Mercedesem továrnu na baterie za 7,3 miliardy eur. Výroba má začít v příštím roce. Další továrnu na baterie plánuje CATL spolu se Stellantisem, získala také licenci na dodávání baterií pro americký Ford.

V zemi vedené Viktorem Orbánem expanduje i další čínský gigant. BYD zde staví továrnu na výrobu elektromobilů, další závod za miliardu dolarů chystá také v Turecku.