Kvalitní elektromobily za nižší ceny už nabízejí. Nyní Číňané musejí ještě získat důvěru Evropy
Byznysový potenciál obchodu s elektrickými vozy přilákal v Číně několik desítek specializovaných automobilek. Ty nejúspěšnější, které obstály v ostrém konkurenčním souboji na tamějším, světově největším trhu elektromobilů, se nyní prosazují na evropských trzích včetně českého. Sázejí na často mimořádný poměr ceny a kvality, ještě ale nezískaly plnou důvěru zdejších zákazníků. Pokud se jim to podaří, jako se to v minulosti povedlo japonským nebo jihokorejským výrobcům, mohou podle odborníků z oboru časem obsadit dvacet i více procent evropského trhu elektromobilů. Trhu, který by do šesti let mohl vyrůst až na 9,6 milionu ročně prodaných vozů.
Výrobky „made in China“ jsou hlavně staršími generacemi nejen v Česku vnímány s částečným despektem a nedůvěrou. Ta představuje hlavní překážku, na kterou čínské koncerny expandující do Evropy narážejí. SAIC, BYD, Dongfeng, Great Wall Motors, Geely nebo NIO se ale usilovně snaží evropského zákazníka přesvědčit, že pořízením jejich vozu nic neriskuje a že si kupuje kvalitní kus chytrého železa se spolehlivou baterií s dlouhou zárukou, s dostupným servisem i náhradními díly.
„Zmíněné čínské výrobce lze považovat za poměrně důvěryhodné a lze předpokládat, že mají s Evropou dlouhodobé plány,“ myslí si odborník na automobilový průmysl z EY Petr Knap. „Pokud se nestane něco mimořádného, očekávám, že své záruky dodrží prostřednictvím servisních partnerů. Je možné, že postupem času dojde mezi čínskými automobilkami ke konsolidaci nebo k vytváření aliancí, u velkých společností ale nečekám krachy či zásadní problémy.“
Čínské automobilky zahájily vstup do Evropy často přes severské trhy, kde je po elektromobilech největší poptávka. V posledních letech se jim ale daří i v Německu nebo třeba v Nizozemsku. Malý hatchback MG4 Electric je už nyní nejprodávanějším čínským elektromobilem v Evropě a podle dat Jato Dynamics byl loni celkově čtvrtý nejprodávanější. Nových registrací tohoto modelu proběhlo více než 72 tisíc. Pro srovnání, Škoda Enyaq byla pátá se 66 tisíci zaregistrovanými vozy. Prodeje suverénně ovládla Tesla Y s téměř 252 tisíci.
Čínská auta na českých silnicích
Značka MG z koncernu SAIC budí zájem i v tuzemsku. Model MG4 s dojezdem až 520 kilometrů a relativně rychlým dobíjením se nabízí za cenu začínající na 780 tisících korunách. „Naším prvořadým cílem je dělat v Česku společně s MG udržitelný dlouhodobý obchod. To se týká nejen nás jako dovozce, ale i prodejních a servisních dealerů,“ ujišťuje Marek Vodička, mluvčí M Motors, oficiálního importéra vozů značky MG.
Ze 129 tamějších automobilových značek má v Číně jen 20 více než jednoprocentní tržní podíl
Confronted with unprecedented local competition amid weakened consumer sentiment in China, the market share of #Telsa has shrunk from 10.5% in the first quarter of 2023 to around 6.7% for the quarter ended in December, Bloomberg calculations based on CPCA data.… pic.twitter.com/nitgr7vNek
— CN Wire (@Sino_Market) April 3, 2024
Společnost M Motors loni v Česku prodala 61 elektromobilů, převážně zmíněných modelů MG4. Na trh je přitom uvedla až v září. Jen za první dva letošní měsíce udala dalších 27 e-vozů a vzhledem k zájmu o elektrická MG zvažuje, že své portfolio rozšíří o další značky koncernu SAIC.
Koncern dává kupcům nových elektrických MG záruku na baterii, která pokrývá buď prvních sedm let provozu, nebo 150 tisíc ujetých kilometrů. K opravě nebo výměně baterie dochází až poté, co její kapacita klesne na úroveň sedmdesáti procent. K takovému případu ale zatím podle Vodičky nedošlo.
V Česku se snaží uchytit také čínská značka NIO. Už působí například v Norsku, Německu, Nizozemsku či ve Švédsku, kde si její e-vozy dosud registrovaly tisíce zákazníků. Tím se zdaleka neřadí k lídrům trhů, do takové pozice však coby prémiová značka ani necílí. Například elektrický kombík střední třídy ET5 Touring je na evropských trzích k mání obvykle od 1,7 milionu korun. Záruku na baterie limituje buď prvních osm let provozu, nebo ujetých 160 tisíc kilometrů.
Podle Jaromíra Mindla, jenž vozy do Česka dováží, NIO v tuzemsku zatím přesvědčilo jedenáct zákazníků, letos jich čeká více než třikrát tolik. Na dotaz e15 Mindl nicméně připouští, že část zákazníků může odrazovat nejistota, jestli NIO expanzi do Evropy zvládne a zda trh neopustí. „To se samozřejmě může stát, ať už NIO, nebo i jiným čínským značkám.“
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!