Škoda Auto se vypracovala mezi nejziskovější značky. Královské marže jí ale srazí emisní limity

Škoda Enyaq

Škoda Enyaq Zdroj: Michal Teplík a Jan Trněný

Jiří Liebreich

Mladoboleslavské automobilce se loni podařil majstrštyk. Dosáhla nejlepšího hospodaření ve své historii, zařadila se mezi nejziskovější automobilky ve své kategorii a také se vůbec poprvé vyšplhala na pozici čtvrté nejprodávanější značky v Evropě s bezprecedentním šestiprocentním podílem. To vše v době, jejíž hlavní hybatelé – zpřísňující emisní limity, sílící konkurence nebo cly okouzlený americký prezident Donald Trump – byznys s automobily zrovna neulehčují. O to složitější bude pro škodovácký management na úspěch navázat i letos.

Čísla za rok 2024 vykázala škoda vynikající. Tržby zvýšila o pět procent na rekordních téměř 28 miliard eur, provozní zisk vzrostl o třetinu na 2,3 miliardy eur. Podle toho vypadala i klíčová rentabilita tržeb, jež se zvýšila z předloňských 6,7 na 8,3 procenta. Na hodnotu, která je v této době v oboru takřka maximem možného, jak dokládají například i data EY níže v textu. Celý mateřský koncern Volkswagen přitom ve stejné době utrpěl pokles čistého zisku o třetinu na 12,4 miliardy eur.

Sama Škoda přičítá zlepšení výsledků správně namíchanému mixu prodávaných modelů od spalováků přes hybridy po čistě elektrické vozy, příznivým kurzovým vlivům, úspornému programu a v neposlední řadě vyšším prodejům. Nových škodovek si zákazníci po „celém světě“ pořídili téměř 927 tisíc, nejčastěji vybírali Octavii.

V klíčové kolonce „ziskovost“ se tak Škoda loni zařadila mezi nejlepší ve své kategorii, jak vyplývá i z dat poradenské společnosti EY. Provozní (EBIT) marže velkoobjemových světových automobilek se v letech 2022 a 2023 totiž pohybovala nejčastěji v intervalu od pěti do devíti procent. Pro doplnění: v případě prémiových značek oscilovala mezi deseti a třinácti procenty, extrémem je pak profitabilita luxusních supersportů typu Ferrari s dvaceti a více procenty.

Například Porsche, luxusní značka rovněž z koncernu VW, v únoru varovalo investory, že letos dosáhne marží jen mezi deseti a dvanácti procenty. Zároveň snížilo svůj střednědobý cíl – už necílí na marže v úrovni sedmnáct až devatenáct procent, ale patnáct až sedmnáct. Za poslední rok odepsaly jeho akcie přes 44 procent hodnoty, obchodují se za 52 eur.

I některým velkoobjemovým značkám se předloni podařilo překonat hranici marže deseti procent, například značkám Toyota, Stellantis či Kia. Generovat takové zisky i nadále však bude čím dál náročnější.

„Předpokladem je, že už rok 2024 dopadne pro většinu tradičních automobilek oproti předešlým rokům hůře, což už je vidět na některých již zveřejněných výsledcích. Geopolitická nestabilita, ekonomické zpomalení, náklady na vývoj a propady prodejů v Číně představují zásadní tlak na ziskovost,“ říká odborník EY na autoprůmysl Petr Knap s tím, že tyto vlivy zásadně ovlivní i rok letošní.

„Snížení marží lze očekávat pro celé odvětví s tím, jak bude sílit konkurence a komplikovat se mezinárodní situace a obchod,“ dodává Knap. Nejúspěšnější velkoobjemové značky typu Škoda se tak v průměru dostanou nanejvýš na úroveň kolem šesti procent marží.

Škoda Auto, elektromobily a boj o marže

Že i Škodovku čekají horší časy z pohledu ziskovosti, uvedl pro Seznam Zprávy odborový předák automobilky Jaroslav Povšík. Škoda sice zatím těží mimo jiné z toho, že může vyrábět v 18směnném režimu, který například ve Volkswagenu není, a z obecně nižších nákladů. Marže však dle Povšíka poklesnou i kvůli přísnějším emisním limitům Evropské komise. V letošním roce platí limit pro průměrné emise CO2 u vyráběných aut na úrovni 93,6 gramu na kilometr, tedy o devatenáct procent méně než loni.

Kdo limit nesplní, zaplatí pokutu 95 eur za každý gram nad limit u každého prodaného vozu. Šéfka komise Ursula von der Leyenová sice začátkem března avizovala, že komise navrhne úpravu systému tak, že budou automobilky vykazovat plnění za tříleté období, a ne za každý rok zvlášť, i tak ale přísnější limity sníží ziskovost automobilek.

„Sráží nám to marže. Čekáme, jak dopadnou jednání komise, ale nepůjdeme pod šest procent (u marží),“ řekl Povšík. Vůbec nejvýdělečnějším modelem Škody je nyní spalovací model Kodiaq, na kterém vydělává sedm tisíc eur za kus, uvedl Povšík.

Mix vyráběných spalovacích, hybridních a čistě elektrických vozů však bude muset mimo jiné i Škoda dál upravovat tak, aby na trh chrlila čím dál větší podíl vozů, které odpovídají emisním limitům – tedy elektromobilů. Čistě elektrické vozy jsou však tím posledním produktem, který by přispíval ke slušným maržím.

Člen představenstva Martin Jahn opakovaně varuje, že výrobci v segmentu elektrovozů generují zhruba „černou nulu“ a že i Škoda je prodává na hraně profitability. Pokud jich bude muset prodávat více a za nižší ceny, bude dle Jahna prodělávat.

O tom, jak se Škodovce povede, rozhodnou především zákazníci na největších trzích značky, tedy soukromí a firemní kupci v Německu, Česku nebo ve Spojeném království. Pozitivním signálem pro Škodu je, že Evropané jsou ochotni nakupovat elektrické verze škodovek – modelová řada Enyaq se loni stala třetím nejprodávanějším elektromobilem na starém kontinentu. Do garáží zákazníků jich zajelo 79 500 kusů.

Nejprodávanější elektromobily koncernu VW v roce 2024:

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.3 Life Pro S
Audi Q4 35 e-tron
Škoda Enyaq RS IV
Cupra Born VZ
8 Fotogalerie