Stellantis zavírá po 120 letech závod v Lutonu. Koncernu padá prudce zisk i prodeje
Luton si spousta Čechů spojí s letištěm, kam směřují letadla nízkonákladových aerolinek s návštěvníky Londýna. Jen nedaleko od něj dlouhá desetiletí vznikala také auta. Město na severu od britské metropole bylo totiž tradičně spjato s automobilovým průmyslem. Již v roce 1905 zde tehdy mladá značka Vauxhall otevřela fabriku, která doplnila tu ve zmíněném Londýně. Nyní závod koncern Stellantis po 120 letech zavírá, píše Auto.cz.
Většinu času se zde vyráběly osobní vozy Vauxhall, od roku 2002 ovšem zdejší výrobní kapacitu plně vytěžovaly užitkové modely této značky, respektive mateřského Opelu. Po 120 letech ovšem továrna končí. Mateřský Stellantis totiž produkci v Lutonu zcela zastavil, což se dotkne tisícovek lidí ve městě a v okolí. Jen v samotném závodu pracovalo více než 1000 zaměstnanců, další stovky pak u dodavatelů.
Část pracovníků se ovšem přesune do přístavního města Ellesmere Port nedaleko Liverpoolu, kde Stellantis díky investici 50 milionů liber (téměř 1,5 miliardy korun) zahájí výrobu svých elektrických dodávek Opel/Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert, Fiat Scudo a Citroën Jumpy (ten se na některých trzích prodává pod názvem Dispatch). Tahle zakázka přitom byla zprvu určená právě pro fabriku v Lutonu. Vedení Stellantisu ovšem chtělo produkci svých užitkových aut konsolidovat na jedno místo, Luton bohužel v tomto vnitrofiremním souboji prohrál.
Posledním vyrobeným vozem se v pátek 28. března stal Vauxhall Vivaro, který tak uzavřel dlouhou historii výroby aut v Lutonu.
Téměř dvacetiprocentní propad tržeb
Nadnárodní automobilové skupině Stellantis loni klesly čisté tržby o 17 procent na 156,9 miliardy eur (3,73 bilionu Kč). Odbyt se pak celosvětově snížil o 12 procent, zejména v důsledku dočasných výpadků v sortimentu a snižování zásob, uvedla společnost v dnešním oznámení. Čistý zisk pak firmě klesl o 70 procent na 5,5 miliardy eur (130,6 miliardy Kč).
Galerie: Takto probíhala výroba aut v Lutonu
Nadnárodní automobilová společnost Stellantis vznikla v roce 2021 sloučením italsko-amerického koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francouzské skupiny PSA Group. Od samého začátku stál v čele nového konglomerátu právě Tavares, který předtím vedl skupinu PSA.
Sídlo podniku je v Nizozemsku. Stellantis vlastní 14 značek, mezi které patří Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram Trucks nebo Vauxhall. V roce 2023 byla skupina Stellantis čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě podle objemu prodeje. Loni firma zaměstnávala téměř 250 tisíc lidí.
Špatné výsledky zlomily vaz šéfovi koncernu
Bývalý generální ředitel nadnárodní automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares obdržel za loňský rok odměnu 23,1 milionu eur (578 milionů Kč), což je o 37 procent méně než o rok dříve. Firma to uvedla ve výroční zprávě o svém hospodaření. Tavares dostal zároveň jednorázové odstupné 12 milionů eur (asi 300 milionů Kč), uvedla agentura Reuters.
Dlouholetý šéf z čela podniku odstoupil loni v prosinci po prudkém zhoršení výkonnosti automobilky. Ještě za rok 2023 Tavares obdržel odměny v celkové výši 36,5 milionu eur, které patřily k nejvyšším v automobilovém průmyslu, připomněl server listu Financial Times (FT). Kvůli poklesu ziskovosti nedosáhl na některé variabilní složky mzdy založené na výkonnosti podniku.
Tavares a další členové výkonného vedení společnosti také podle zprávy neobdrželi žádný roční bonus, a to proto, že se výsledky podniku zhoršily, dodal FT.