Tyto elektromobily si koupíte i vy. Přibývá levnějších aut s cenou kolem půl milionu

Renault Twingo E-Tech

Renault Twingo E-Tech Zdroj: Renault

Leapmotor T03
Čínský elektromobil BYD Seagull.
Volkswagen ID.1 skica.
Škoda Epiq
Citroën ë-C3 Aircross
7 Fotogalerie
Jiří Liebreich

Když automobilky před lety uváděly na trh své první čistě elektrické modely, v mnoha případech se jednalo o větší sportovně užitkové vozy (SUV), které se prodávaly za vyšší ceny, často daleko přes milion korun. Automobily poháněné elektřinou v baterii jsou proto zákazníky dál často vnímané jako nedosažitelný luxus. Nabídka na trhu se ale postupně mění. Tvrdý konkurenční boj se odehrává v segmentu elektromobilů s cenou, která se pohybuje v pásmu kolem dvaceti tisíc eur, půl milionu korun. Níže uvádíme některé příklady, které už jsou, nebo v dohledné době budou dostupné.

Volkswagen ID.1

Volkswagen ID.1 skica.Volkswagen ID.1 skica. | vw

Pravděpodobně takové označení by měl nést pro koncern velmi důležitý model, který by měl dostát významu slova Volkswagen – tedy dostupný vůz. Cena základního modelu by měla začínat na dvaceti tisících eurech, německý gigant ho veřejnosti představí ve verzi studie začátkem března, avizoval dříve šéf značky Thomas Schäfer. ID.1 je plánovanou součástí rodiny malých elektromobilů vyvíjených pro objemové značky VW, Škoda a SEAT/Cupra. Výroba by měla začít v roce 2027.

Škoda Epiq

Škoda EpiqŠkoda Epiq | Škoda

Malý městský crossover s délkou 4,1 metru má nabídnout dostatek prostoru pro pět osob a zavazadlový prostor o objemu až 490 litrů. Cena? Začínat má na asi 25 tisících eurech. S modelem, jehož vzhled se už bude plně odvíjet od nového designového jazyku Modern Solid, bude automobilka cílit mimo jiné na zákazníky, kteří s elektromobilitou začínají. Vůz nabídne maximální dojezd na jedno nabití přes čtyři sta kilometrů, slibuje management z Mladé Boleslavi. Naplno má automobilka odhalit model letos, výroba začne v příštích letech.

Citroën ë-C3

Citroën ë-C3 AircrossCitroën ë-C3 Aircross | Citroën

Na trhu je k dispozici od loňska, kdy ho Citroën nabídl za 23 tisíc eur. V Česku ho lze aktuálně pořídit od 589 tisíc korun. Vůz s dojezdem kolem 320 kilometrů cílí hlavně na ty, kteří chtějí levnější model pro přesuny po městě. Z dvaceti na osmdesát procent baterie řidič dobije už za 26 minut.

Dacia Spring

Dacia SpringDacia Spring | Dacia

Modernizovanou verzi elektromobilu Spring uvedla Dacia na tuzemský trh v druhé polovině loňského roku. S cenou začínající na 420 tisících korun v případě slabší verze Essential nyní patří ke zdaleka nejlevnějším e-modelům, které lze v Česku pořídit. Malý hatchback disponuje baterií s využitelnou kapacitou 25 kilowatthodin. Nižší cenovka pochopitelně přináší řadu omezení, mezi která patří i nejvyšší dosažitelná rychlost, jež činí pouhých 110 km/h. Dacia vyrábí Spring v Číně, do nabídky ale přidá i elektromobil s cenou pod osmnáct tisíc eur, který bude zhotovovat v Evropě. Na trhu by se měl objevit v polovině příštího roku.

T03 ze společné dílny Leapmotoru a Stellantisu

Leapmotor T03Leapmotor T03 | Leapmotor

Teprve v roce 2015 založená čínská automobilka Leapmotor uvedla na evropský trh model T03 ve spolupráci s evropsko-americkým koncernem Stellantis. V EU se prodává od 18 900 eur, tedy asi za 474 tisíc korun, první vozy do evropských zemí se začaly dodávat v lednu tohoto roku. Vůz je montovaný v polské továrně v Tychách v bývalém závodu Fiatu. Láká na nižší cenu, řidičům však nabízí jen limitovaný dojezd 265 kilometrů a chybí například i technologie jako Android Auto nebo Apple CarPlay.

Nové Twingo od Renaultu

Renault Twingo E-TechRenault Twingo E-Tech | Renault

Je jakousi zkušební laboratoří elektrické divize Renaultu Ampere, která chce model vyvinout do dvou let, aby držela krok s čínskými automobilkami. Twingo je založeno na zkrácené verzi platformy AmpR Small a používá LFP baterie místo nikl-mangan-kobaltových. Bude se vyrábět ve Slovinsku, na trh se má dostat začátkem roku 2026. Cena by se měla pohybovat okolo půl milionu korun.

BYD Seagull

Čínský elektromobil BYD Seagull.Čínský elektromobil BYD Seagull. | Reuters

Další z řady „racků“ (seagull) by měl přijít na evropské trhy pod označením BYD Dolphin Mini. Evropská verze jednoho z loni nejprodávanějších e-modelů na světě by měla mít cenovku značně pod úrovní dvaceti tisíc eur, uvádí čínský výrobce. V Číně, kde automobilky nepodléhají tak přísným požadavkům například v oblasti bezpečnosti a emisí, se už mikrovůz prodává, a to za ekvivalent devíti tisíc eur. Na německý trh by měl přijít v dubnu, v Česku by měl být rovněž k dispozici. Dle testů v Číně vůz disponuje dojezdem až 405 kilometrů.