Pomáhal rozjídět Home Credit v Rusku, teď jeho startup spravuje miliardu a půl v Singapuru

Radek Jezbera  (Start- up Kilde propojuje investory s kreditními společnostmi, jež půjčují peníze v retailu. Jde o krátkodobé investice, které se vracejí za 12–36 měsíců s výnosem až 13,5 procenta ročně.

Radek Jezbera (Start- up Kilde propojuje investory s kreditními společnostmi, jež půjčují peníze v retailu. Jde o krátkodobé investice, které se vracejí za 12–36 měsíců s výnosem až 13,5 procenta ročně. Zdroj: e15 Michaela Szkanderová

Radek Jezbera  (Start- up Kilde propojuje investory s kreditními společnostmi, jež půjčují peníze v retailu. Jde o krátkodobé investice, které se vracejí za 12–36 měsíců s výnosem až 13,5 procenta ročně.
2 Fotogalerie
Petr Weikert

Příběh Radka Jezbery by mohl být klidně jen vizitkou muže, který postavil finanční startup v Singapuru, a byla by to sama o sobě zajímavá story. Radek Jezbera je ale zejména byznysovým světoběžníkem s globálním přehledem. Dokáže vyprávět, jak nadějnou zemí bylo před dvaceti lety Rusko, kde pomáhal budovat pro Home Credit Petra Kellnera banku, jak zarezlý systém našel v bankách v Londýně nebo jaké to je, spravovat ekvivalent 1,6 miliardy korun na trhu v Asii. Půl milionu dolarů mimochodem nainvestoval do jeho start-upu Kilde již v začátcích fond Purple Ventures, za kterým stojí brněnská technologická skupina Jakuba Nytry, Filipa Řehoře a David Kašpera.

Jak najít zdroj

Aby člověk Radka Jezberu dobře pochopil, jako návod se hodí rozklíčovat jméno jeho start-upu Kilde. Zní dost seversky, že? Severské jazyky jsou Radku Jezberovi blízké od té doby, kdy studoval ve Stockholmu. „Kilde znamená zdroj, nechtěli jsme se jmenovat anglicky. Takových firem jsou tisíce,“ popisuje energický muž.

Řešení hledá stejně jako v případě názvu firmy vždycky jinde než ostatní, což je pro jeho kariéru příznačné. Přenesme se do let, kdy o pádu banky Lehman Brothers a následné celosvětové finanční krizi ještě nikdo nepřemýšlel. Svět byl na chvíli zase jeden, nerozdělen ekonomickými ani politickými hradbami. 

Radek Jezbera vystupuje na letišti v Moskvě a před sebou má úkol pracovat pro Home Credit, který v Rusku disponoval firmou s bankovní licencí a potřeboval naplno rozjet Home Credit & Finance Bank (HCFB). „Moskva byla v roce 2006 úplně jiná, než je dneska. Sotva jsem vylezl z letiště, cítil jsem obrovský drajv a nadšení. Byla tam hromada západních firem, všechno se stavělo od nuly a všichni byli ohromně nadšení. Tehdy to byl trh s velkým potenciálem a uchvátil mě,“ vzpomíná dnes.

Všichni věděli, že pokud se povede v Rusku něco vybudovat, z podstaty to musí být velké. „Naší otázkou bylo, jak vlastně tu bankovní licenci využít, abychom poskytovali plné bankovní služby a nebyli jenom ten v uvozovkách splátkový prodej. Chtěli jsme nabízet depozity, běžné účty, debetní karty,“ vyjmenovává.

Velmi záhy se mělo ukázat, že to byla velká hra o čas, jež se povedla. HCFB se do krizového roku 2008 povedlo dostat do ligy, kterou už ruská centrální banka nenechala v potížích a mohla tak dál růst až mezi top ruské banky. Budovala vlastní technologie mimo obraz tradiční banky s pokladnami a přepážkami. Hledala zákazníky, jež jiné banky odmítaly, stavěla vlastní scoringový systém a Home Credit byl všude tam, kde se dala na splátky pořídit elektronika a podobné zboží.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!