Podle šéfa CrowdStriku už znovu funguje 97 procent zasažených IT systémů
Týden od chvíle, kdy chybná aktualizace způsobila globální výpadek počítačových systémů, už téměř všechny zasažené systémy opět fungují. V příspěvku na síti LinkedIn to uvedl šéf společnosti CrowdStrike, která za výpadkem stála. K 25. červenci bylo podle něj více než 97 procent systémů využívajících software firmy opět v provozu. Kvůli výpadku musely některé letecké společnosti zastavit lety, mediální firmy přerušily vysílání a problémy měla i další odvětví, od bankovnictví přes telekomunikace až po zdravotnictví.
Společnost Microsoft už dříve odhadla, že chyba v softwaru CrowdStrike vyřadila z provozu 8,5 milionu počítačů. Tento údaj a odhad šéfa společnosti CrowdStrike George Kurtze týkající se obnovení systémů naznačují, že vyřazeno z provozu ještě zůstává zhruba 250 tisíc zařízení, uvedla BBC.
Kurtz poděkoval zákazníkům a zaměstnanců za neúnavné úsilí a znovu se za incident omluvil. „I když nemohu slíbit dokonalost, mohu slíbit soustředěnou, účinnou a naléhavou reakci,“ napsal. Přiznal také, že práce firmy na opravě zařízení ještě není dokončena, ale firma je odhodlána obnovit každý zasažený systém.
Minulý týden v pátek, do 24 hodin od nahlášení prvního problému, CrowdStrike i Microsoft sdílely na internetu způsoby řešení, které zahrnovaly restartování počítačů v nouzovém režimu a odstranění vadného souboru. Ukázalo se však, že je potřeba, aby lidé zasažení problémem měli ke svým zařízením fyzický přístup, což se v některých případech ukázalo jako obtížné. Microsoft od té doby vydal nástroj, který proces urychluje.
Firma CrowdStrike také od té doby poskytla v předběžném přehledu podrobnější informace k tomu, jak celý problém vznikl. Zavázala se přijmout řadu opatření, která mají zajistit, aby se věc znovu neopakovala. Objevila se však i kritika snahy firmy o nápravu. Podle některých firma i v tomto případě učinila řadu chybných kroků.
Rozporuplné reakce vyvolal i další krok firmy CrowdStrike, která zaměstnancům a podnikům, s nimiž spolupracuje, jako omluvu za výpadek poskytla poukaz na UberEats v hodnotě deseti dolarů (230 korun). „Jako výraz vděčnosti je váš příští šálek kávy nebo noční svačina na nás!“ napsala firma klientům a nasměrovala je ke kódu s kreditem. „Tento víkend jsem chtěl doslova sjet autem z mostu a oni mi koupili kávu. Pěkné,“ reagoval na síti Reddit jeden z uživatelů.
Podle pojišťovací společnosti Parametrix utrpělo 500 největších amerických společností podle tržeb, s výjimkou Microsoftu, kvůli výpadu finanční ztráty 5,4 miliardy dolarů.