Turecká designérka vymyslela obal na vitamíny. A zvítězila v soutěži Model Young Package
Balit ekologicky a jednoduše, tak lze shrnout cestu k úspěchu v mezinárodní soutěži Model Young Package, kterou vyhodnocuje odborná porota v Praze. Tématem letošního 25. ročníku byla osobní péče. Zvítězili autoři designu obalu na vitamíny v pilulkách i v podobě nápoje.
V mezinárodní soutěži organizované společnostmi Model Obaly a Czechdesign museli soutěžící zaslat do poloviny června fyzický prototyp obalu. Situaci jim tak velmi ztěžovaly školy a dílny uzavřené kvůli pandemii.
Přes veškeré komplikace se nakonec sešlo téměř dvě stě obalů na kosmetiku, výživové doplňky, zdravotnické pomůcky, léky či hygienické potřeby z celého světa. Vyhlášení výsledků provázela také výstava vítězných obalů v Galerii Czechdesign, která však kvůli pandemickým vydržela jen pár dnů.
V kategorii Univerzity a designéři zvítězila Öykü Aydınhanová z Turecka s designovým obalem Weekdays Quartet na takzvanou vitamínovou čtyřku, do které patří hořčík, vápník, zinek a selen. Tyto doplňky stravy by měl podle autorky dospělý člověk konzumovat každodenně, avšak lidé bývají líní a k pravidelné konzumaci nemají motivaci.
Právě unikátní, líbivý a praktický obal by to mohl změnit. V jednom obalu je dávka vitamínů na pět dní, ze které se každý den část odtrhává, takže obal ubývá. „Porota vnímala práci jako reprezentanta obalové budoucnosti. Tento, až futuristický obal, je jednoduchý a řeší konkrétní problém,“ uvedla porota v hodnocení.
V kategorii Střední školy zvítězil obal od Soyoung Koo z Jižní Koreje na vitamínový nápoj s obrázkem příslušného ovoce, jehož příchuť obsahuje. Inspiraci poskytlo japonské umění origami, díky němuž je obal vysoce praktický, logický a funkční. Po spotřebování obsahu je ho možné zmáčknout do tenké vrstvy, což šetří prostor.
Cenu Czechdesign získala tuzemská autorka Veronika Janečková za obal na dekorativní kosmetiku, konkrétně na oční stíny, tvářenku či pudr. Základ tvoří papírová hmota barvená přírodními pigmenty. Hlavním motivem práce byla myšlenka „zero waste“ a recyklace.
Soutěž Model Young Package se koná každoročně od svého vzniku v roce 1996. Jejím zakladatelem je společnost Model Group. Organizaci projektu už jedenáct let zajišťuje nezávislá odborná organizace Czechdesign. Z tvůrců, kteří uspěli v soutěži, lze jmenovat například Ladislava Škodu, nynějšího šéfdesignera společnosti Tescoma.