Vlaky na koridorech brzdil výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS, už funguje

Po výpadku ETCS musely ráno vlaky na koridorech z bezpečnostních důvodu preventivně zastavit, nyní se podle Českých drah už rozjíždějí.

Po výpadku ETCS musely ráno vlaky na koridorech z bezpečnostních důvodu preventivně zastavit, nyní se podle Českých drah už rozjíždějí. Zdroj: Škoda Group

Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Na fotografii je snímač systému ETCS
2 Fotogalerie
ČTK

Železniční provoz na koridorových tratích v České republice od sobotního rána komplikoval rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení ETCS. Podle mluvčího drážních hasičů Martina Kavky byl příčinou nefunkční GSM-R signál, který spravuje externí dodavatel. Provoz byl omezen v dálkové i regionální dopravě. Vlaky nabíraly zpoždění. Na síti X to uvedly České dráhy (ČD).

Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Nejprve to bylo na trati Česká Třebová - Olomouc - Přerov, poté Břeclav - Bohumín, následně Česká Třebová - Břeclav a nakonec Praha-Běchovice - Česká Třebová.

Po výpadku ETCS musely ráno vlaky na těchto koridorech z bezpečnostních důvodu preventivně zastavit. „To je také hlavní příčinou aktuálních zpoždění. Postupně se přešlo na původní zabezpečovací systém, který fungoval před letošním 1. lednem. Nyní se tedy vlaky rozjíždějí, zatímco externí dodavatel signálu GSM-R na opravě intenzivně pracuje,“ řekl ČTK Kavka. Před 11 hodinou pak uvedl, že systém je opět v provozu. Zpoždění vlaků by se tak měla postupně snižovat.

Přechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Na fotografii je snímač systému ETCSPřechod na ETCS začal na koridorech v Česku od letošního 1. ledna. Na fotografii je snímač systému ETCS | wikimedia

Podle webu ČD mohou mít některé spoje zpoždění až hodinu. Vlaky musí navíc z bezpečnostních důvodů jezdit sníženou rychlostí 100 km v hodině. "Zpoždění vlaků by měla být během dopoledne už jen minimální," podotkl Kavka. Problémy se týkají pouze koridorů s ETCS, na ostatních tratích komplikace nejsou.

„Prosíme cestující, aby sledovali naše webové stránky nebo aplikaci Můj vlak, kde aktualizujeme informace k mimořádné události,“ dodaly České dráhy.

Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Spolu s lokomotivami se instaluje také do tratí. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších čtyři tisíce kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun.

V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun - Plzeň - Cheb a do roku 2030 na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.