Soumrak jumbo jetů. Prohlédněte si „hřbitov“, kde stará letadla končí
Boeing 747 je ikonou letectví. V současnosti se vyrábí již jeho čtvrtá generace, o kterou je ale mezi zákazníky stále menší zájem. Mezitím se mnohé aerolinky zbavují také předchozí generace s označením -400. Verze pro osobní přepravu končí buď v rukou nákladních aerolinek, případně dochází k jejich likvidaci na leteckých vrakovištích. Následující fotogalerie jedno takové mapuje. Nachází se v arizonské poušti.
Předloni zahájila ukončení provozu svých pěti jumbo jetů australská aerolinka Qantas, posléze se své „sedmčtyřisedmičky“ zbavila také japonská ANA. „Letadlo je pro nás příliš velké,“ uvedl pro server Business Insider Oscar Munoz, šéf amerického přepravce United Airlines, který jumbo jety již také vyřadil z flotily.
„Královna nebes“ postupně mízí i z letů nizozemských KLM, poslední let těchto strojů je plánovaný na přístí rok.
Oficiálně skončila také pouť nejstaršího provozovaného jumbjetu vůbec. Tím byl model -100, tedy první generace „královny nebes“. Letadlo však nepřepravovalo cestující, sloužilo pro výrobce motorů General Electric jako testovací platforma pro nové motory.
Aerolinky dávají přednost především menším dvoumotorovým strojům. Ty mají nižší náklady na údržbu, nová letadla také dosahují znatelně nižší spotřeby. A to nejen díky jiným pohonným jednotkám, ale také lehčí konstrukci a propracovanějším aerodynamický prvkům, které snižují odpor.
Častou náhradou za Boeingy 747 jsou tak novější 777-300ER, které jumbojet kapacitou doháněji, maximální počet pasažérů konstrukce stroje dokonce dovoluje stejný. Americký výrobce dokonce chystá novou verzi 777, která má poskytnout významně nižší spotřebu. Konkurencí je však pro Boeing také novější Airbus A350.