Evropská komise trápí digitální giganty. Vadí dezinformace i návykový algoritmus
Přelomová regulace digitálních platforem – akt o digitálních službách (DSA) – na velké sociální sítě jako Facebook, Instagram, YouTube nebo TikTok dopadá od loňského srpna a Evropská komise, která je pověřena jejím vymáháním, rozhodně neztrácí čas. Před červnovými volbami do Evropského parlamentu zkoumá, jak platformy dodržují některá ustanovení regulace.
Komise tak možná našla další atraktivní a zajímavé celoevropské téma, které by mohlo být populární ve společnosti tak jako zrušení roamingu, tedy zvlášť zpoplatněného volání mezi členskými státy v EU. Některou z velkých sociálních sítí koneckonců používáme skoro všichni, pokud máme věřit statistikám, které o sobě – rovněž na základě regulace DSA – musejí platformy pravidelně každého půl roku publikovat.
Minulý týden tak zahájila komise šetření v Metě kvůli Instagramu a Facebooku, kterým vytýká nedostatky v boji proti šíření podvodné inzerce, dezinformací a „koordinovaného neautentického chování“. Což jsou, přeloženo do lidské řeči, koordinované kampaně především státních aktérů využívající algoritmu sociálních sítí k šíření podvodného nebo dezinformačního obsahu. Poslední kapkou byl zřejmě report organizace AI Forensics analyzující ruskou kampaň „Doppelganger“, která šířila prokremelské narativy pomocí inzerce nakupované přes fiktivní účty.
Nefunkční systém
Meta samotná má pro politickou reklamu poměrně jasná pravidla, ale nedaří se je vymáhat (což je dlouhodobý problém digitálních platforem). AI Forensics tak zjistila, že systémy Mety zachytí méně než pět procent zcela zjevné, ale neoznačené politické inzerce, a ruským aktérům se tak podařilo zasáhnout za posledního půl roku ve Francii a v Německu 38 milionů uživatelů.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!