Alternativní paliva uspoří až 90 procent CO2, tvrdí šéf Ewalsu Petr Michálek
Také v nákladní dopravě se stále intenzivněji řeší udržitelnost a ekologie. Do popředí se derou alternativní paliva a například společnost Ewals Cargo Care nasadila patnáctimetrový návěs, který uveze v jedné vrstvě o pět EUR-palet více než klasický návěs.
„Efektivita prodlouženého návěsu je o skoro 15 procent vyšší oproti normálnímu,“ říká v rozhovoru Petr Michálek, jednatel a výkonný ředitel společnosti Ewals Cargo Care. Mluví též o ekonomice nákladní dopravy a s tím spojenými intermodálními řešeními, kdy se kombinuje přeprava po silnici a železnici.
Jak dlouho jste zvažovali, zda pořídíte návěsy o délce 15 metrů? Šlo o iniciativu vašich partnerů směrem k ekologii a udržitelnosti?
Hledáme cesty, jak zefektivnit dopravu v souladu s našimi ekologickými cíli, což použití těchto návěsů přesně splňuje. Zákazník využije víc místa na jedné nakládkové ploše, což mu sníží náklady na jednu přepravovanou jednotku, paletu, a zároveň ušetří CO2, protože nemusí celkově uskutečnit tolik jízd.
Jaké všechny procedury jste museli absolvovat kvůli jejich schválení?
Před nasazením těchto návěsů je lepší udělat testovací přepravu, abychom měli jistotu, že nebudeme mít problém s místem na nakládce nebo vykládce. Použití je pak spojeno s vystavením nadrozměrného povolení pro danou trasu.
Osvědčuje se vám jejich zařazení do vozového parku? Nebo se potýkáte s nějakými problémy?
Návěsy jsme nasadili na pravidelné přepravy, kde bez problému fungují.
Museli řidiči projít speciálním školením, aby je mohli tahat za svými vozidly?
Školení není povinné, ale raději s řidiči procházíme specifika přepravy s touto netypickou technikou.
Málokdo si umí představit, o jak velký rozdíl oproti běžným návěsům jde. O kolik více palet na plochu se na ně vejde?
Pokud zákazník používá EUR palety o rozměru 120x80 cm, naloží jich do tohoto návěsu až 39 v jedné vrstvě. Do standardního návěsu jich dá maximálně 34.
Existují propočty, o kolik méně přeprav s takovými návěsy ročně absolvujete? Jak velkou úsporu nafty přinesou a o kolik méně CO2 tak vaše vozy vyprodukují?
Je to jednoduché – efektivita prodlouženého návěsu je o skoro 15 procent vyšší oproti standardnímu. Takže jednou jízdou ušetříme 15 procent CO2, protože sedmi jízdami odvezeme stejné množství jako osmi jízdami běžným návěsem.
V dopravě, logistice a dalších oborech vašeho podnikání se čím dál více hledí na ekologii a udržitelnost. Čím se dá u vás prosazovat kromě objemnějších návěsů?
Naše společnost se zaměřuje na intermodální řešení v kombinaci silnice a železnice. Pro dopravy do a z Velké Británie nebo Skandinávie využíváme i nedoprovázené přepravy návěsů na trajektech. Stále častěji tankujeme alternativní paliva, která dokáží uspořit až 90 procent CO2 ve srovnání s naftou.
Školíte řidiče na ekonomický styl jízdy?
Samozřejmě, spotřeba je důležitým parametrem pro ekonomiku dopravy.
Mají budoucnost elektrické či vodíkové tahače? Nebo spíš LNG či ty jezdící na takzvanou obnovitelnou naftu?
Máme LNG tahače a testujeme možnosti využití elektrických tahačů. Aktuálně se nám jako nejlepší řešení jeví využití alternativních paliv jako HVO100, které lze tankovat do všech našich tahačů bez nutnosti technických úprav, a kde lze dosáhnout velmi rychle a bez extrémních omezení významné úspory CO2. Do budoucna se nebráníme ani dalším alternativám.
Petr Michálek (61)
Jednatel a výkonný ředitel společnosti Ewals Cargo Care vystudoval Obchodní fakultu Vysoké školy ekonomické v Praze. Dříve pracoval ve firmách Nedlloyd, Tibbet&Britten, DHL a Wincanton.