OBRAZEM: Před více než sto lety vyjel poprvé Orient expres. Podívejte se, jak tehdy vypadal

14. prosince 2009 po dlouhých 126 letech ukončil svůj provoz luxusní vlak Orient expres, který poprvé vyjel 5. června 1883 na trati z Paříže do Vídně.

14. prosince 2009 po dlouhých 126 letech ukončil svůj provoz luxusní vlak Orient expres, který poprvé vyjel 5. června 1883 na trati z Paříže do Vídně. Zdroj: Profimedia

Interiér Orient expresu v roce  1884
Zastávka pro Orient expres
Novinová zpráva z roku 1928 o srážce Orient expresu s jiným vlakem v Rumunsku
14. prosince 2009 po dlouhých 126 letech ukončil svůj provoz luxusní vlak Orient expres, který poprvé vyjel 5. června 1883 na trati z Paříže do Vídně.
Interiér Orient expres v roce  1884
39 Fotogalerie
ČTK
čer , ČTK

Před 142 lety, dne 4. října 1883 vyjel poprvé Orient expres z Východního nádraží v Paříži. Jeho konečnou zastávkou bylo zpočátku rumunské město Giurgiu, kde jeho cestu směrem do Turecka křižoval Dunaj. Podívejte se na galerii, jak to v Orient expresu vypadalo před sto lety. 

Legendární Orient expres, který se stal na prahu 20. století synonymem pro komfort na evropských železnicích, kterým ve své době jezdily korunované hlavy a největší boháči a který inspiroval i detektivku Agathy Christie, ukončil provoz před 15 lety. Naposledy vyjel na koleje 14. prosince 2009. Kariéra slavného vlaku tak trvala dlouhých 126 let, podle tisku se stal „obětí vysokorychlostních vlaků a nízkonákladových aerolinek“.

Tento komfortní hotel na kolejích i první evropský transkontinentální expres vymyslel belgický podnikatel Georges Nagelmackers. Na luxusní cestování nevsadil náhodou. Inspiraci našel v roce 1872 při své návštěvě USA, kde ho fascinovaly komfortní rychlovlaky bratří Pullmanů a dostal nápad udělat něco podobného také v Evropě. V roce 1876 proto založil Mezinárodní společnost lůžkových vozů (CIWL).

Vlak, původně nesoucí jméno Express d'Orient, vyrazil poprvé z pařížského Východního nádraží 5. června 1883. Cesta „Východního expresu“ tehdy ale končila už v rakousko-uherské metropoli Vídni, dále na východ se s ním mohli pasažéři vydat až o čtyři měsíce později.

Přes Budapešť a Bukurešť do Istanbulu začal vlak jezdit v říjnu 1883. Při první cestě do Istanbulu ale museli cestující zhruba 70 kilometrů za Bukureští, ve městě Giurgiu, kde se železnice křížila s Dunajem, vystoupit, přeplout na trajektu Dunaj a pak pokračovat místním vlakem do Varny. Zde se nalodili na loď a na její palubě dopluli do cílové stanice v Istanbulu. Přímé vlakové spojení do Istanbulu bylo zavedeno v roce 1889 a název Orient expres získal vlak v roce 1891.

Orient expres měl zpočátku malou, elegantní lokomotivu, dva obrovské, velice luxusní spací vozy, nádherný jídelní vůz s kuřáckým salonkem, zavazadlový vůz a část pro personál. Vezl asi 40 pasažérů a jízdní doba na trase Paříž-Istanbul dlouhé 3186 kilometrů činila 69 a půl hodiny.

Po otevření Simplonského tunelu pod Alpami v roce 1906 byl zaveden Simplonský Orient expres, později další rozvětvení. První světová válka přerušila provoz vlaku, obnoven byl v roce 1921. Pětidenní uvíznutí Orient expresu v Turecku ve sněhu v roce 1929 inspirovalo Agathu Christie k napsání románu Vražda v Orient expresu.

Po skončení druhé světové války jezdily oba vlaky v podobě obyčejných rychlíků a přibývalo dalších spojů s pojmenováním Orient expres. Již od 70. let 20. století jsou jako Orient expres provozovány i nostalgické vlaky složené z původních vozů z 20. a 30. let 20. století, přizpůsobených dnešním požadavkům. Jde například o Orient expres Venice-Simplon, jenž jezdí z Londýna Simplonským tunelem pod Alpami do Benátek a dál až třeba do Istanbulu.